zaterdag 28 augustus 2010

Bingo in de lauwers



Zo af en toe ga ik een dagje naar het Lauwersmeer . Nu kan je er lang of kort over lullen maar de Lauwers is zonder twijfel het mooiste en beste vogel gebied van het noorden . Onderweg hadden Willem en ik het er nog over , het werd wel eens tijd dat we wat leuks zouden vinden . Tja wie wil dat nou niet ? Bij aankomst in de schuilhut van het Jaap Deensgat was het nog lekker rustig en een eerste scan met de scoop was snel gemaakt . Tijdens deze eerste ronde werden de eerste Reuzenstern,s en Casarca,s Waargenomen en vlak daarna werd een Grauwe franjepoot gevonden door een andere vogelaar , eigenlijk allemaal soorten die in de lijn van verwachting zaten . Na het bekijken van de Franjepoot gaf ik mijn scoop een tik naar rechts en mijn oog viel op een steltloper die mij onmiddelijk aan een Grote grijze snip deed denken . Met de vogel nog in beeld en zonder maar een vermoeden uit te spreken vroeg ik Willem of hij even naar het beest wilde kijken . Willem keek even in mijn scoop en zei , ja ziet er wel goed uit . Het licht was niet echt super maar met wat geduld konden we genoeg kenmerken aan de vogel zien en werd de vogel op zeker gezet . Inmiddels was een vogelwerkgroep (welke ons de rest van de dag heeft doen lopen ergeren ) de hut binnen komen strompelen , het was nu voor eeuwig gebeurd met de rust en na een klein half uur luisteren naar geleuter over niks zijn we gillend uit de hut gevlucht . In het Roodkeelplasje zat nog een groepje Grauwe franjepoten (8) welke zich maar moeilijk lieten zien . In de rest van het Lauwersmeer gebied was het maar rustig en met wat moeite wisten we nog wat andere leuke soorten bij elkaar te harken . Onderaan een bewijsplaatje van de Grote grijze snip welke een nieuwe soort voor mij is in Groningen .






Geen opmerkingen:

Een reactie posten