maandag 11 oktober 2010

Rottumerplaat



Is het niet geweldig , 4 dagen op een onbewoond eiland zitten en vrijwel niks anders doen dan vogels kijken . Vrijdagmorgen vroeg vertrokken we vanuit de Eemshaven met de Harder van lnv richting de enige Waddeneilanden van Groningen , Rottumerplaat en Rottumeroog , voor een maandelijkse hoogwatertelling . In het verleden waren we 2 dagen op de eilanden maar tegenwoordig zijn dat er 4 , en ja , dat vinden wij als tellers heeeeel erg ! Na het gebruikelijke in het bootje uit het bootje zetten we voet op , zonder enige twijfel , een van de mooiste plekken van Nederland . Het viel direct op dat er erg veel Tjiftjaffen op het eiland zaten en in de loop van de dag hebben we een zeer voorzichtige schatting gemaakt , met 350 tot 400 vogels zaten we waarschijnlijk nog wat aan de lage kant , met andere woorden , tot aan de knieen door de tjiffen de eerste dag .
Het weer was goed en dat zou het hele weekend zo blijven . Tijdens de eerste ronde over het eiland viel ons al op dat het hele eiland vol zat met vogels , met name veel Vinken , Kepen en lijsters welke in grote groepen vanuit de Noordzee richting het eiland kwamen vliegen . Dit zou het hele weekend zo blijven , een constante stroom van zangvogels vloog dagen lang over het eiland en veel van de vogels bleven voor lange of kortere tijd op het eiland hangen . De Slechtvalken en Smellekens wisten niet welke vogel ze het eerste moesten pakken , in elk bosje op het eiland zaten tientallen zangertjes , echt bizar . na 4 dagen vogels kijken stond de teller op 109 soorten en dit is erg veel voor Rottumerplaat . Het gaat natuurlijk veel te ver om alle waargenomen soorten op te noemen en daarom maar even een kleine selectie van de wat leukere soorten . Smelleken (3) Slechtvalk (3-4) Beflijster (max dag totaal 12) Zeearend , Klapekster , Grote gele kwik (3) Roodkeelduiker (een beste hand vol) IJsgors (redelijk veel) Grote jager , Kleine jager , Jan van Gent , Roodkeelpieper , Baardman (erg goede soort voor plaat ), Boomleeuwerik , Kruisbek en een Siberische Tjiftjaf .





Wakker worden !


Zaterdag was ik al vroeg wakker . Ik had heerlijk geslapen , en ja , de lucht van de zee en een paar Sonnema's in de avonduren doen echt wonderen op zo'n eiland . Ik liep met een slaperig hoofd de keuken in en kreeg de schrik van m'n leven toen ik uit het raam keek . Op een kleine 20 meter kwam een juveniele Zeearend langs vliegen , binnen 3 tellen had ik al het zaagsel (ja , ik snurk als een oude !) uit mijn ogen en nog eens 10 tellen later stond ik al buiten met m'n camera in de aanslag . Helaas was de lompe vogel net even sneller dan mij want hij was in een mum van tijd uit beeld verdwenen . Gelukkig kreeg ik een paar uur later een herkansing toen de vogel uit het niets plots boven ons vloog . En ja , Het zijn geweldige beesten , niets meer en niets minder .
















1 opmerking:

  1. prachtige foto's!!!!!! en wat een leuke site heb je er van gemaakt!!!

    BeantwoordenVerwijderen