maandag 21 februari 2011

Spechten

Het blijft maar een opmerkelijk verhaal , zo ziet niemand Middelste bonte spechten in Groningen en zo duiken ze her en der uit het niets op in bossen en tuinen in de provincie . De eerste voor Groningen (1996) ooit wist ik glansrijk te missen omdat ik toen vast geroest zat aan de plee vanwege een stevig griepje , ik baalde toen als een stekker . Geheel in de lijn van verwachting , de soort heeft nogal grote sprongen richting het noorden gemaakt , kon menig vogelaar de soort na 14 jaar eindelijk aan zijn provincie lijst toevoegen . Oke , we strompelen er nog niet over als we de bossen in gaan maar inmiddels staat de teller al wel op een stuk of 6 nieuwe vogels welke op redelijke afstand van elkaar gevonden werden . Dan vraag je je dus af of er nog meer Mibo's in de Grunniger bossen zitten ? de tijd zal het leren . Zaterdag reisde ik weer af naar Westerwolde om een nieuwe gemelde vogel te controleren . Ook deze keer was het weer bingo en na eerst een vogel mooi bekeken te hebben kwam van achter de stam plots een tweede tevoorschijn . Dat was best even schrikken en met behoorlijk veel dom geluk wist ik beide vogels op de gevoelige plaat te zetten . Nu maar hopen dat er gebroed gaat worden in .... uuhh , ergens in Westerwolde .


1 opmerking: