zaterdag 26 maart 2011

Steppekievit

En zo kan het dus gebeuren dat het een week stil is op het blog , iets wat aangeeft dat er eigenlijk niet echt veel te doen is op vogel gebied in het Oldambt . Natuurlijk is er wel wat te melden , zo is het paartje Krooneenden , net als de Geoorde futen en de Zwartkopmeeuwen weer terug gekeerd achter ons huis en staat mijn jaarlijst voor Groningen inmiddels alweer op de 150 soorten . Is dat nieuws ? ik denk het niet , dat is gewoon geluk hebben dat je op een vogelrijke plek woont . Wat dan wel weer nieuws is , of eigenlijk nieuw is , is de Steppekievit die Donderdag werd ontdekt in de Ezumakeeg in het Lauwersmeer gebied . 25 jaar lang heb ik verzuimd om achter deze soort aan te rijden , altijd was er wel een reden om niet te gaan . Geen zin , geen tijd , te ver rijden en noem het maar op . Ik had altijd zoiets van , ach die Steppekievit op mijn Nederland lijst die komt nog wel , ooit ! . Maar met een steeds kleiner wordende wereld populatie was dat achteraf gezien niet echt slim en had ik misschien veel eerder moeten gaan . De Steppekievit van de Keeg was dus een klein geschenk uit de hemel en veel twijfel om te gaan was er deze keer dan ook niet . Bij aankomst zat de vogel midden in de Keeg en was ondanks de luchttrilling redelijk te zien . Zo zie je maar weer , alles met de tijd mensen . En als je dan toch een paar uurtjes in de Lauwers bent dan pik je natuurlijk ook nog even een paar andere leuke soorten mee zoals een Roodhalsgans , 2 Zeearenden , een vrouwtje Rouw kwikstaart en enkele Ruigpootbuizerden . Ik heb mindere dagen gehad dit jaar .

Ruigpootbuizerden Reiderwolder polder



Geen opmerkingen:

Een reactie posten