zaterdag 4 juni 2011

Komkommer tijd

Poelkikker Friesland (schaarse soort in NL)


Boompieper en onder een Heideblauwtje Friesland


De kop van deze post doet misschien vermoeden dat ik het over giftige groene groenten wil hebben , ik stel u gerust want met komkommer tijd doel ik meer op de rustige tijden die nu voor de deur staan op vogel gebied . De bodem van de grote trekvogel bak komt in zicht en we moeten het de komende weken doen met de Broedvogels , niet dat dat erg is maar toch . Zo links en rechts duiken er leuke broedvogels op in het Oldambt , zo is de populatie Krooneenden alweer gegroeid en vond ik vorige week een nest met 3 eieren van een soort die normaal gesproken niet in het Oldambt broed , sterker nog , de soort broed bij mijn weten niet eens in heel Groningen . Ik kan u natuurlijk wel in detail gaan vertellen waar het om gaat maar dat lijkt mij voor de vogels in kwestie niet echt verstandig , als de jongen groot zijn dan laat ik u er meer van weten . Zaterdag zijn Willem en ik al vroeg vertrokken naar de Delleboersterheide in Friesland voor de Slangenarend welke daar al meerdere dagen aanwezig is . Om 8 uur stonden we al op de hei om te wachten tot de vogel zou gaan jagen . Na drie uur was de vogel nog niet actief en na 2 Wespendieven , een mannetje Grauwe klauwier ,een hand vol teken om mijn broek , enkele Wielewalen , een Ooievaar en mijn eerste Heideblauwtje ooit vonden we het wel leuk geweest . Ook konden we nog de in Nederland zeer zeldzame Oosterlijke witsnuitlibele mee pikken . Na deze diptrip (jargon voor een stuk rijden en dan de soort ook nog missen ) werd koers gezet naar Diependal bij Oranje . Ik vind het gebied niet echt je van het maar de 12 Roodhalsfuten maakten dat meer dan goed . Naast de futen was hier eigenlijk bar weinig te zien en we besloten om maar terug te keren naar het Oldambt . Op de weg terug kregen we telefoon van een collega vogelaar dat de Slangenarend weer terug was gevonden en deze keer op het Doldersumerveld . Als zovaak in de wereld van de vogelaar werden de plannen net als het stuur van de auto omgegooid en gingen we weer richting het Drents Friese wolden gebied om de jacht weer te openen op de Slangenarend . Nu zijn we niet echt bekend in het gebied en na wat rond rijden op binnenwegen wisten we niet helemaal meer waar we waren . De auto werd bij een ruig heide terrein in de berm gezet om even op de kaart te kijken . Een keer buiten de auto keken we toch maar even over de velden en raar maar waar er vloog en bidde een Slangenarend boven het terrein waar wij per toeval stil gingen staan , bizar . De vogel vloog op een gegeven moment van ons af en na wat zoeken in het gebied konden we de arend niet meer terug vinden . Eind goed al goed dus .



Grauwe Kiekendief Oldambt


En dan was er nog de Grunneger schriefwedstried waar onze dochter de regionale voorronde al van won . In de stad werden vorige week de provinciale prijzen uitgerijkt en onze dochter werd hier ook eerste met haar verhaal . Van harte meid .












1 opmerking: