zondag 21 augustus 2011

Insel

Kleine zilverreiger Termunterzijl




Pier en Pol




Pontische meeuw Termunterzijl





Het zit er weer op , die vakantie dan he . De afgelopen week was het weer goed en eindelijk konden we een aantal dingen doen die al langer in de planning stonden . Dochter lief had in het voorjaar kaartjes gewonnen voor het dierenpark Aquazoo in Leeuwarden . We kenden het park niet dus op naar Leeuwarden . Als ik naar een dierentuin ga dan heb ik het park in Emmen altijd in m'n achterhoofd , ruime verblijven verpakt in een leuk park . Je gaat dus eigenlijk al met een vooroordeel richting Leeuwarden want beter dan Emmen kan het haast niet , toch . Aquazoo is een beetje net niet helemaal Emmen , net niet de ruime verblijven en net even teveel een uit de hand gelopen prive collectie . Natuurlijk kijk ik altijd even in de vogel verblijven wat er zoal rond vliegt , leuker nog ,ik let op hoe mensen op de vogels reageren . Kraanvogels worden grote reigers en Sneeuwuilen worden potteruilen ? bij een kooi met een eenzame Kookaburra er in pies ik bijna in mijn broek van het lachen als een moeder aan haar kind verteld dat er een uil met een grote snavel in het hokje zit ? Op dat soort momenten kan ik mijn mond gewoon niet dicht houden en bevestig nog maar eens aan de vrouw dat gewone uilen normaal gesproken inderdaad geen snavels hebben , deze dan wel weer want deze uil is heeeeeeeeeeel bijzonder . Ik geniet dan enorm van die blik van een moeder die mij aan kijkt en denkt , val toch dood mens , geweldig . Ik zou zeggen , lees het info bordje voor het verblijf eens grondig door schat en verf je haartjes eens snel bruin .




Kraanvogels Reiderwolderpolder



Augustus is ook de maand waarin de meeste jonge Knobbelzwanen in Groningen weer worden voorzien van een ring . Dit jaar was het voor mij alweer de 26e editie en ik ben dus al aardig onderweg naar het gouden horloge . Voor mijn dochter was het ook alweer het 7e jaar op rij dat ze er bij is en dit jaar wilde ze koste wat het kost zelf een zwaan uit een sloot trekken . Vorig jaar lukte het niet en daar was ze toen best een beetje pist off over . Bij het eerste paartje met jongen liet mevrouwtje er geen gras over groeien en terwijl vaders met een lastig mannetje zwaan bezig was trok dochter lief in snel tempo 3 jongen op de kant , grote klasse . Er was toch een spreekwoord met iets van een paplepel en gieten toch ? dat bedoel ik maar . Naast het zwanen ringen was het qua vogels een beetje minder dan de voorgaande weken . Naast een erg tamme Kleine zilverreiger , een Zwarte ooievaar (nr 4 alweer voor dit najaar !) en een nieuwe adulte

pontische meeuw (de 6e alweer deze nazomer) waren de 8 Kraanvogels ook nog steeds aanwezig in de Dollard polders . Het was mij eerst nog niet opgevallen maar een van de Kraanvogels bleek geringd te zijn met kleurringen en is in 2008 geringd in oost Duitsland . Erg leuk en ook direct mijn eerste geringde Kraanvogel ooit .







Oeverloper Termunterzijl




Zwarte ooievaar Sellingen






Als oost Groninger heb je weinig keus als het om pretparken en dierentuinen gaat . Oke , we hebben dierenpark Emmen (erg vaak geweest) en dus een parkje ergens in Leeuwarden waar de leukste soort de wild rond vliegende Ooievaars zijn .

Pretparken bestaan hier niet en om een hele dag te vullen kiezen veel Groningers er voor om een dag naar een Waddeneiland te gaan . Nu zijn wij echte Schierofielen , wij kennen het eiland van oost naar west uit onze kop en vervelen ons er nooit . Toch wilden we een keer wat anders dan Schiermonnikoog , niet dat we er zat van zijn maar er zijn natuurlijk meer eilanden dan Schiermonnikoog die de moeite waard zijn .

Met de reistijden in ons achterhoofd kozen we deze keer voor het Duitse eiland Borkum , gewoon vanaf de Eemshaven een klein uurtje varen en joe benn op stee . Nu was dit voor ons de eerste keer dat we op een Duits Waddeneiland waren en voor ons was het wel even wennen . Nu heb ik alle Nederlandse Waddeneilanden gezien en bij deze pareltjes vergeleken is het eiland Borkum erg "Duits" . Er miste iets aan dit eiland , de gezellige sfeer kon ik er niet vinden , het eiland gevoel kon ik er ook maar moeilijk vinden . Te grote gebouwen belemmeren mijn uitzicht en vaak vind je te veel mensen op een kluitje . Maar er zijn ook verrassende plekken die wel leuk zijn maar waar de gemiddelde Borkum ganger nooit zal komen omdat het niet echt toegangkelijk is voor 70 plussers . Ik moet het maar even laten bezinken dat Borkum , het even een plekje geven in mijn grijze massa . Als ik vanaf Borkum naar het westen kijk dan zie ik aan de horizon Rottumeroog liggen en ik betrap me er zelf op dat dit het moment is waarop het wel opeens gaat kriebelen in mijn buik , ik moet nog een paar weken geduld hebben en ik mag Borkum weer vanaf Oog bekijken , maar wel met een heel andere blik dan voorheen.




Borkum


















Geen opmerkingen:

Een reactie posten