maandag 8 oktober 2012

Facebook


Aalscholver  

Groningen likt zijn wonden nadat een nietsontziende massa gekken, achterlijken en rand debielen een poging heeft gedaan om een van onze dorpen tegen de vlakte te werken. Vroeger hadden we voor de sloop van een dorp nog een inspraakavond voor bewoners maar dat slaan we tegenwoordig helemaal over. Nog nooit was het, dankzij dat geweldige Facebook, zo gemakkelijk om een kudde Vikingen op de been te krijgen voor een ouderwetse plundertocht in de lage landen en de jeugd lijkt er van te smullen. Een site, een moment van onoplettendheid en een dorp die in puin ligt, lang leve die sociaal  media. Nu kan ik mij vergissen maar volgens mij is er maanden geleden al iemand geweest die op Facebook, of andere bagger site, vermeld heeft dat er in de Breebaart een feestje was. Ik ben jaren lang gewend geweest aan een lege schuilhut in de Breebaart polder maar de laatste maanden moet zelfs ik een nummertje trekken om naar binnen te mogen. Met lede ogen moet ik aanzien dat er vrumd volk op "mijn" plekje zitten en dat ik ergens achter in het, inmiddels veel te kleine hokje, mij in alle bochten moet wringen om ook maar een vogeltje in beeld te krijgen. Regelmatig staat de hele parkeerplaats bij de hut bommetje vol met auto's en dan laat ik de polo maar gewoon lekker door rollen naar het volgende adres, het zal u niet verbazen dat ik u niet aan de neus ga hangen waar dat is. De drukte in de polder neemt bij tijden Lauwersmeer achtige vormen aan en de tijd dat je eenzaam en alleen uren in de hut kon zitten lijkt ver achter ons te liggen. Waar is het feestje!! nou daar is een feestje, blijkbaar. Ook de Zeehonden schutting op de dijk, die nu inmiddels (gelukkig zou ik bijna zeggen, maar dat doe ik niet) alweer in de winterstalling staat, is ook een ware hotspot geworden en deze "voorziening" , die op een verlengstuk van dat Zeehonden circus in Pieterburen begint te lijken, trok de laatste maanden complete volksstammen aan. Het wachten is op ander weer, van dat weer waarop de meeste mensen denken, nu maar even geen bezoek aan de Breebaart want dan kan ik misschien weer eens een keer in alle rust op "mijn" plekje plaats nemen.           


                         Roze spreeuw  Juveniel  Eemshaven

Het klink misschien wat down allemaal maar soms is "mijn" Breebaart niet meer de oude Breebaart polder waar ik al 25 jaar kom, de massa heeft het gebied ontdekt en de lol is er, waneer je er weer eens over de koppen kunt lopen, soms behoorlijk af.
En dan is er nog de jaarlijst Groningen. Nu de meeste zomergasten het land alweer verlaten hebben, of daar mee bezig zijn, is de dikke meuk aan soorten al wel weer aan de lijst toegevoegd. Traditie getrouw staan de herfstmaanden in het teken van het nog bij elkaar harken van de leukere najaarssoorten en is het nu nog wachten op een lekkere najaarsstorm voor de nodige zeesoorten. De teller voor dit jaar in Groningen staat nu op 250 soorten met als laatste aanwinsten een Roze spreeuw, een Grauwe franjepoot, een Kleinste jager en een Bladkoning, niet bepaald de minste soorten dus. Wel iets minder van kaliber maar altijd leuk waren de roepende Kwartelkoning over ons huis, de tweede Roodpootvalk voor dit jaar nabij Smeerling, 286 (nieuw record??) Lepelaars in de Breebaart polder en 2 hele grote roofvogels die een jong een gans aan het opvoeren waren ergens in het Oldambt, maar daar later vast nog meer over.

1 opmerking:

  1. Hoi Andre,

    Je klinkt inderdaad een beetje down maar ik me wel in je verplaatsen. Je bent bijna gedwongen doordeweeks te gaan tegenwoordig want in de weekends zitten de meeste, goede, hutten vol. Ezumakeeg is daar inderdaad ook een goed voorbeeld van. Het wordt tijd dat de overheid en/of de natuurbeheerders dit zien en wat meer gelegenheid (hutten) neerzetten. Als je die goed maakt, zijn daar volgens mij, zonder kans op verstoring, genoeg mogelijkheden voor.

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen