zondag 2 december 2012

Valkje


Ransuil  Oldambt

Heeft het gesmaakt meneer? ik heb het de laatste weken dagelijks aan moeten horen nadat ik een bord eten leeg had geprikt in een van de hotels die op mijn pad kwamen in het westen des land . Steeds beantwoord ik de vraag maar weer met een fatsoenlijk, het was te doen! Ik hou me vaak maar wijselijk stil over wat ik er werkelijk van vond, mede ook omdat ik van me zelf weet dat ik soms nogal direct uit de hoek kan komen. Na weken lang hotel in en uit ben ik er achter gekomen dat het met de keukens van veel Nederlandse hotels droevig gesteld is, waar de ene chef nog een beetje moeite doet om de, in een magnetron opgewarmde prak op te leuken met een stronk dorre bieslook of ander groenvoer, blijft de chef in een ander hotel totaal in gebreke. De soep van de dag staat voor de hele week klaar in blik, sausjes worden niet meer ala minuut door de chef klaar gemaakt maar komen uit een potje en van dagvers lijken veel koks nog nooit gehoord te hebben, iets wat trouwens ook geld voor gekookte aardappelen. Vlees dat rauw op je bord verschijnt, uien soep waar je de hele avond van leegloopt op de pot en een kaart die overloopt van, alle menu's worden geserveerd met frietjes, flauwe uitgedroogde sla of ander konijnenvoer. Als je dit weken lang voor je kiezen krijgt dan verlang je steeds vaker naar en bal gehakt, gekookte aardappel en verse gekookte groente van thuis. De meeste hotelketens lijken niet te snappen dat je als werkend mens niet kan leven van gefrituurde partjes en half beetgare groenten die besmeurd zijn met een sausje waar je weken lang een vieze smaak van in je kokosnoot hebt. Wanneer aan de einde van de rit dan ook nog eens een rekening van dertig euro aan je kamernummer word bijgeschreven dan is een wel gemeende jammer wel op zijn plaats. Is er nog hoop voor de travelers? Zijn er nog hotelketens die wel een beetje begrijpen wat hun gasten willen? het antwoord op die vraag vond ik terug onder een grote neon verlichte Toekan langs de A9 die boven het dak van een immens hotel uitsteekt. Daar in dat hotel lacht ieder personeelslid, in tegenstelling tot veel andere hotels, wel vriendelijk en lijkt de kok nog gewoon kok te zijn en geen magnetron machinist. De salade's zijn er lekker vers en het warm eten bereikt de gast wel warm. Je zou eigenlijk de hoteliers die niet weten hoe je met je gasten om moet gaan en rotzooi, wat op eten moet lijken, aan hun gasten serveren een weekje op stage moeten sturen naar die grote Toekan. U leest het al wel, ik ben fan van Van der Valk en dat komt niet alleen omdat ik tijdens mijn laatste bezoek een zeer luxe kamer met een grote bubbelbad aangeboden kreeg omdat ik overboekt was. Er zijn weinig min punten te vinden bij de valkjes, nou ja een dan . De bekende kers lijkt na vele jaren uit de appelmoes verdwenen te zijn, wat een gemis mensen.
              
 
Pontische meeuw

Geen opmerkingen:

Een reactie posten