zondag 5 oktober 2014

Eindelijk.


Pontische meeuw  1e kj   Termunterzijl.  Groen XXEC Geringd in oost Duitsland.

U weet het al wel, ik ben verliefd op Pontische meeuwen en ik steek dat niet onder tafels en stoelen. Al menig keer zijn ze voorbij gekomen op mijn blog maar ik kan er geen genoeg van krijgen. Elke keer springt het hart een tikje over wanneer ik een pont zie en ik krijg er een blij gevoel van. Ze zijn net iets gracieuzer, pittiger en sierlijker dan de andere meeuwen en dat spreekt mij aan.



Pontische meeuw  Nog een eerste winter vogel.    ( Caspian Gull, first winter )

Zaterdag moest ik vol aan de bak in het haventje van Termunterzijl. Na dat ik Casper, mijn vaste huis, tuin en keuken pont, in beeld kreeg bleken er nog twee 4e kj ponten vlak voor mijn neus te zitten. Al de drie vogels zaten te wroeten bij de "vishoek" en lieten zich bij vlagen mooi zien. In de "vishoek" word met enige regelmaat visafval neergegooit en de meeuwen maken daar dankbaar gebruik van. Net als op zondag bij de frietkraam van de pier van Oterdum is de "vishoek" een plek die valt en staat met het tij en een goede timing, als je te vroeg bent dan zitten de meeuwen nog te niksen op de strekdam en als je te laat bent dan zit je naar uitbuikende meeuwen te kijken en is het feest alweer over. Timing van het juiste moment maakt dus het verschil tussen de meeuwen van erg dichtbij of op grote afstand zien.

 
Pontische meeuw. Adult Casper de huis, tuin en keuken pont.  ( Caspian Gull )


De drie ponten kregen na verloop van tijd versterking van nog twee soortgenoten en groot was de verbazing toen bleek dat een van de eerste winter vogels geringd bleek te zijn. Een geringde pont, ik zit er al jaren op te wachten en eindelijk was het dan zover. De vogel vloog door mijn beeld toen ik de ring aan zijn poot opmerkte maar dook direct de "vishoek" in. De hoek heeft een nadeel, van boven is er niet in te kijken en de vogel bleef dan ook lang uit beeld. Tot overmaat van ramp kwamen er ook nog eens een kudde gillende kleuters aangerend waardoor alle meeuwen het luchtruim kozen. Het zal je maar gebeuren, heb je na jaren van wachten eindelijk een geringde pont en dan word hij ook nog eens weggepest door een zootje ongeleide projectielen. Als vervolgens de vader van dat tuig ook nog eens met de opmerking, leuk he die vliegende meeuwen!! komt, dan zit je dus tegen honderd kilo zwaar geirriteerd vlees aan te kijken. Op dit soort van momenten kan de Eems mij niet diep genoeg zijn, iets wat de vader overigens al vrij vlot in de gaten had. Pas toen een van de kids heerlijk op zijn smoel ging op de gladde stenen van de pier, jawel, ook lang de Eems straft God direct en snoeihard, keerde de rust weer terug in de haven en kwamen de meeuwen terug naar de hoek. De geringde vogel liet zich nu wel goed zien en het aflezen van de ring was dan ook in een paar seconden gepiept. Eindelijk dus een geringde Pontische meeuw en voor de verandering niet minder dan 5 ponten in "mijn" haventje, das abnormaal veel maar wel ontzettend gaaf.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten