zaterdag 18 september 2010

En de groeten maar weer

Herfst in Nederland , slippende treinen , langere file's , en een hoop gezeur over het weer . Voor de een een bron van ergenis maar voor de gemiddelde vogelaar een reden om de kust maar weer eens op te zoeken voor een lekker partijtje zeerukken ( jargon voor zeetrektellen) . Vanmorgen stond ik al vroeg op de telpost van de Eemshaven west om de eerste oogst van dit jaar binnen te halen . De wind was matig (5-6) en kwam s'morgens vroeg uit noord west , niet echt super goed maar na later bleek genoeg om een paar leuke soorten bij te tikken . De eerste Kleine jager stond vrij vlot in het boekje net als de eerste Grote jager gevolgt door meerdere kleine ( totaal 12 ) en nog een juveniele grote .
Tijdens het zoeken viel mijn oog op een kleinere lichte jager welke rustig richting de kust kwam vliegen . Het duurde even voor de vogel dicht genoeg langs de post kwam vliegen om hem af te maken (jargon voor op naam brengen) Het kwartje viel vrij snel , ik zat naar een juveniele Kleinste jager te kijk , een erg strakke soort voor de Eemshaven . In de loop van ochtend paseerde een onophoudende stroom van Kokmeeuwen (totaal 4176 !!) en sterns (totaal 214 !!) de telpost , tussen de Kokmeeuwen vloog nog een juveniele Vorkstaartmeeuw mee naar west net als twee Zwarte en 6 Grote sterns . Andere leuke soorten welke langs de post vlogen waren een IJsgors , 4 Rotganzen en enkele Zwarte zeeënden . Is het nou alleen maar lang leve de lol op zo'n telpost ? , nee , er zijn ook momenten bij dat je denkt , waar is mijn pistool gebleven ? Ik sta dus met m,n scoopje op de dijk als er een auto stopt . Er stapt een man uit en hij loopt de dijk op , eem noar bootjes kieken mien jong (bootjes kijken ?) vraagt de man , nee ik kijk naar zeevogels . Nou , daar kan je wel mee stoppen zegt de man wat neerbuigend want vogels vliegen niet als het regend ? Je kunt op zo'n moment 2 dingen doen , er vol tegen in gaan of je omdraaien en niks zeggen . De man heeft dus nog vier minuten tegen een brede rug aan staan kijken , en de groeten maar weer zal ik maar zeggen .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten