maandag 27 december 2010

Oude vriend

Zo , de kerst hebben we weer achter de rug en we weten weer wat de familie zoal bezig houd . Nog een paar dagen en een nieuw jaar staat alweer klaar om te beginnen . Het lijkt er op dat het jaar 2010 stopt met waar het begonnen is , met Witbuikrotganzen (Branta hrota). Zo zie je ze in 25 jaar tijd nooit in het Oldambt en zo duiken ze in alle hoeken en gaten op . Door de sneeuw was het weken lang nagenoeg niet mogelijk om met enig fatsoen door de polder's te rijden maar de wegen zijn nu helemaal schoon . In de eerste groep ganzen die ik afkeek in de Reiderwolderpolder vond ik een Roodhalsgans (Branta ruficollisen) een groepje van 5 Witbuikrotten . Als er op het zelfde veldje ook nog 2 Ruigpootbuizerden (Buteo lagopus) zitten dan mag je toch wel spreken van een aardig akkertje, toch !! In de middag zouden er nog 3 verschillende Ruigpootbuizerden volgen , ik kan me niet heugen dat ik eerder vijf het gezien in een paar uur tijd , wat nou schaarse soort !! Het was al bijna donker geworden toen ik in Nieuweschans nog even tussen de meeuwen zat te kijken of er nog geringde vogels tussen zaten . Na een tijdje vond ik er een met een witte kleurring om zijn rechter poot , het was PX05 . Deze meeuw bleek ik al eerder gezien te hebben en wel in maart 2002 op een akker nabij Finsterwolde . De vogel is in mei 2000 geringd in Estland en ik heb de meeuw in de tussen liggende jaren niet weer gezien . Op de foto (bijna nachtwerk) is te zien dat hij zijn linker poot mist . Deze blijkt hij al sinds 2003 kwijt te zijn . Het blijven indrukwekkende beesten die meeuwen .


Geen opmerkingen:

Een reactie posten