zondag 17 juli 2011

Nachtwerk



Vierbandspanner



Marmerspanner


Vuursteenvlinder

Je staat er eigenlijk niet echt zo bij stil maar de nacht zit vol met leven waar je overdag geen weet van hebt . Vrijdag nacht was het weer best aardig om naar nachtvlinders te kijken en besloten we met vier man sterk om een laken met lamp op te zetten in een park . Ik moet zeggen dat het voor mij een zeer verrassend ervaring was om te zien hoe de vlinders , als door een magneet aangetrokken , op het licht af kwamen en zich makkelijk lieten benaderen . Binnen een mum van tijd zaten er al behoorlijk veel vlinders op het laken en konden we aan de bak om alle vlinders op naam te brengen , iets wat voor mij nog onmogelijk is want ik ben nog een groentje in het nachtvlinder gebeuren . Dan mag je dus blij zijn dat de andere mannen al wat langer mee lopen en je een voor een de soorten aanwijzen en er bij vertellen waar je zoal op letten moet , bedankt mannen . Ik vond het echt leuk en het is zeker voor herhaling vatbaar , al heb ik wel wat moeite gehad om zaterdag bij de tijd te komen want ik ben het niet echt meer gewend om om 4 uur s'nachts in bed te kruipen . Het komkommer tijd gebeuren ligt gelukkig weer achter ons , iets wat duidelijk tot uiting komt waneer je een paar uurtjes in de Breebaart polder rond loopt (of was het nou toch de Breedbek polder ?) . Midden juli is zonder meer de beste tijd om in de Breebaart te zoeken naar Breedbekstrandlopers . Polder Breebaart is een van de beste plekken in Nederland om deze soort te zien en het moet wel heel raar lopen als je er zonder een gezien te hebben vandaan komt . Het is wat zoeken tussen de duizenden Bonte strandlopers maar als je de kenmerken in het koppie zitten hebt dan pik je ze er vrij vlot uit . In de jaren dat ik in de Breebaart kom heb ik er al veel gezien , ik ben de tel kwijt maar dat het er meer dan 100 zijn is wel duidelijk , ondanks dat blijven het geweldige vogels en ik kan er eigenlijk nooit genoeg van krijgen . na wat inspanning stond de teller vanmiddag al vrij vlot op 4 Breedbekstrandlopers , een aardige goede score dus . ook een keer een Breedbek zien ? vergeet dan niet de 2,5 uur regel . Ga 2,5 uur voor hoogwater beginnen met zoeken want met hoogwater slapen alle vogels en dan word het een stuk moeilijker om er een te vinden , succes er mee .




Zilvermeeuw Oterdum


Breedbekstrandloper Breebaart













Geen opmerkingen:

Een reactie posten