zaterdag 11 februari 2012

Groenland

Dollard

Net als veel andere Nederlanders heb ik vorige week ook de schaatsen uit het vet gehaald om de nodige rondjes te draaien op de lokale ijsbaan. Onder het genot van de door mij immer gehate Hollandse hits wist ik mijn beenspieren binnen een paar dagen naar god te helpen en er zat niks anders op dan een rustdag in te lasten, iets waar ik mij in het geheel niet voor schaam want Sven Kramer smokkeld ook wel eens een dagje. Na een weekje vol training had ik de smaak behoorlijk te pakken en menig rondje over de ijsbaan zouden in het weekend nog volgen. Afgelopen dinsdag werd de eerste toertocht (20 km) ooit op het Oldambtmeer gehouden en het was een drukte van belang op en rond het meer. Stalletjes met koek en zopie, stempel posten, ijsmeesters, you name it en wij hadden iets wat de Friezen niet hadden, een toertocht. Ik begon rustig aan mijn eerste rondje en zonder een centje pijn wist ik binnen een half uur de finisch te bereiken. Voor ik het wist stond ik dus alweer op de inrit, sleutel uit het contact, cd speler uit en klaar was Kees. Sleutel uit het contact hoor ik u denken? Ohhw, u dacht dat ik op de schaats rond ben geweest? nou nee dus, ik zit met die rustdagen he! en laat die dinsdag nou toevallig net mijn rustdag zijn. Ik vond het zelf ook heeeel erg jammer maar ik ben nu een keer erg zuinig op mijn spieren en dingen forseren kan altijd nog. Net als alle andere dingen in dit land heeft ook het schaatsen een ander gezicht gekregen. De ouderwetse houtjes hebben voorgoed plaats gemaakt voor een stel vet koele"nijmootse"(dat woord mag u even opzoeken) ijzers en menig 50er trekt zijn baantjes tegenwoordig met een te strakke ballenknijper aan. Trainingspakken zijn uit en kunnen echt niet meer en zijn vervangen door een drollenvanger van spijkerstof. Ik heb er totaal geen moeite mee hoor hoe een ander er bij loopt qua kleding maar zelfs ik heb zo mijn grenzen. Zo erger ik mij groen en geel aan puberende puistekopjes die hun broek op hun enkels hebben hangen en hun onderbroek tot in hun nek hebben opgetrokken. Het doel van dit alles is dat heel Nederland kan zien welk merk onderbroek ze aan hebben, net of de Wereld daar op zit te wachten. Het mooiste van dat alles is dat ze van gekkigheid niet meer weten hoe ze moeten lopen om het zaakje op z'n plek te houden en ze bewegen zich voort als een kleuter met een drol in zijn luier. Zet zo'n kleuter op een paar hoge noren en druk hem het ijs op en u gaat weer helemaal terug naar de tijd van de stomme film. Ik heb een tijdje gedacht dat we na Rinus en Romana (you tube dat maar eens even) het dieptepunt van de beschaving al bereikt hadden maar de jeugd van tegenwoordig doet er nog een schepje boven op door van een onderbroek een statussymbool te maken. Dat ze daarmee ongelofelijk voor lul lopen nemen ze blijkbaar gewoon voor lief.
Bonte strandloper Dallingeweer
Net als de vele schaatsers lijkt de winter ook de finisch gehaald te hebben want de dooi staat voor de deur. Veel van onze gevleugelde vrienden zie je met de dag zwakker worden en de zwakste broeders hebben de geest al gegeven. Na twee weken strenge vorst is de Dollard omgetoverd in een soort van klein Groenland waar wonderbaarlijk genoeg nog veel vogels tussen de ijsschotsen rondhangen. De kwelders zijn op een paar Slechtvalken en een Havik na compleet leeg en twee jonge Zeearenden houden de wacht boven op een omhoog gestuwde berg ijs. Over een maand zijn de eerste Zwaluwen al weer terug in Nederland, Als je daar bij na denkt dan lijkt de winter echt zijn langste tijd gehad te hebben.
Grote gele kwik Hoogezand




Geen opmerkingen:

Een reactie posten