vrijdag 3 februari 2012

5 op een rij

Tjiftjaf Midwolda

Hai bakt er eem goud in, met andere woorden, het is winter. Hoewel mijn gedachten deze week met enige regelmaat afdwalen naar een bevriend vogelaar die flink in de problemen zit in het buitenland probeer ik mijn vorstverlet dagen, zo goed en zo kwaad als het gaat, te vullen met het bijwerken van mijn jaarlijst. De snijdende kou maak het niet echt aantrekkelijk om naar buiten te gaan maar de nog steeds niet stil zittende clown in m'n kont wil er uit, naar buiten dus. Met wat lichte tegenzin kruip ik in Ter Apel uit de warme auto om aan een wandeling door de bossen te beginnen. En daar loop je dan, helemaal vacuĆ¼m verpakt en met een hoog Teletubie gehalte doe je een poging om spechten te vinden. Een keer in het bos aangekomen blijkt het daar stukken aangenamer dan daar buiten, de wind waaide er minder hard en er was verbazingwekkend veel actieviteit van vogels. De grote Bonte specht was de eerste Specht die ik tegen kwam en van deze soort zou ik nog velen zien die dag. Zwarte spechten zijn daarintegen veel zeldzamer in oost Groningen en buiten Westerwolde, en zeker in het Oldambt, niet te doen. De spechtegoden leken mij goed gezind want na wat rondlopen stuite ik op een Zwarte specht die net als altijd veel te snel uit beeld verdween. Naast de Spechten herbergen de bossen van Westerwolde nog een paar soorten die in het Oldambt met de beste wil van de Wereld niet te vinden zijn. Soorten als Kuifmees, Glanskop en Kortsnavelboomkruiper zijn drie van die soorten en tijdens deze wandeling konden ze zonder enige moeite gevonden worden. De Middelste bonte specht liet deze keer enige tijd op zich wachten maar werd, net als de Kleine bonte specht, na wat zoekwerk alsnog gevonden. De Groene specht kon ik niet vinden en even leek het er op dat de soort aan mijn bevroren neus voorbij zou gaan. De kou was inmiddels al flink in mijn tenen getrokken en na een paar uren kleumen in het bos vond ik het wel leuk geweest. Op de terugweg heb ik nog een stop gemaakt bij het geweldige klooster van Ter Apel om te kijken of ik de Middelste bonte spechten van het kloosterbos nog vinden kon maar helaas. Wat er nog wel begon te roepen was een Groene specht, hatsaflatsa, 5 Spechten soorten op een dag !!
Pino de Zeearend Midwolda Oldambtmeer
U weet het inmiddels al wel, als je als vogel een vaste bewoner van het Oldambt bent of dreigt te worden dan is de kans vrij groot dat je een naam krijgt. Nu wil het geval dat onze Zeearend het nu al een paar maanden uithoud achter ons huis en inmiddels is het beestje wel toe aan een naam. Nu kan je uit vele namen kiezen maar voor een grote vogel is de keuze snel gemaakt, Pino dus. Inmiddels heeft Pino gezelschap gekregen van een jonge soortgenoot en samen jagen ze menig Meerkoet de stuipen op het lijf. wij mogen nu dus genieten van 2 Zeearenden achter ons huis, weer eens wat anders dan een Koolmees aan een netje, toch.

Grote zilverreigers Midwolda ,een deel van een groep van 80 vogels bij een wak.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten