zondag 13 mei 2012

Woestijnplevier


Woestijnplevier  Punt van Reide
Waar ben je nou oude gek!! Het klinkt wat raar maar met die woorden werd ik zaterdag morgen wakker en zo begon ook mijn TOH vogeldag. Ik had me voorgenomen om zaterdag vroeg uit de veren te gaan maar dat mislukte een beetje. Vermoedelijk was ik nog iets bedwelmd door de lucht van vers asfalt van de avond daarvoor en had de hitte van het spul mij zo lam gemaakt dat ik aan slapen toe was. Ik was nog ver in dromeland toen mijn dochter voor ons bed stond, pap er hebben al meerdere mensen meerdere keren gebeld, je kan maar beter even terug bellen denk ik? Als een aangeschoten lam strompelde ik van bed, lichamelijk helemaal aanwezig maar geestelijk nog compleet de weg kwijt las ik een sms op het scherm van mijn telefoon, Woestijnplevier Punt van Reide, waar ben je man? Waar ben je man? Ik lag net even iets te doen wat Henk Bleeker de hele dag mee bezig is, lekker dromen. Maar de boodschap was duidelijk en binnen een paar seconden kwam de bij ons in huis bekende wervelwind op gang, kleren aan, maak niet uit wat als het het maar bedekt, scoop, kijker, camera, tabak, portomonee mee en go wis dem bananas. Amper 25 minuten na het lezen van de sms stond ik al op de dijk te kijken naar een Woestijnplevier, wat overigens 12 minuten langzamer is dan mijn record maar dat terzijde, die zo te zien eerst in een wasdroger had gezeten voor hij lande bij de Punt van Reide want het geheel zag er nogal wat afgeragd uit. Afgeragd of niet, het is een erg strakke soort en een erg goede aanvulling van de al zo lange reeks van zeldzame steltlopers in de Dollard.


Gele kwikstaart  Johannes kerkhovenpolder

Nu was het zaterdag de Top of Holland vogeldag en werd elke uithoek van noord Nederland geduurde een dag door een legertje van 150 vogelaars uitgekamt op leuke soorten. De beste ontdekking van de dag word beloond met een nieuwe verrekijker en na de vonst van de Woestijnplevier,al vroeg in de morgen gevonden door een Groninger overigens, was het voor iedereen al wel duidelijk welke soort de winaar van de dag zou worden en wie er met de kijker vandoor zou gaan. Zelf heb ik mij beperkt tot het Oldambt dit jaar en bezocht in bijna alle leuke gebieden in de regio. Het zoeken leverde mij naast enkele nieuwe soorten voor de Groningen jaarlijst maar bar weinig op. Nou ja met een Woestijnplevier, een Roodhalsgans en een Breedbekstrandloper ben ik ook wel meer dan tevreden, voorlopig.

1 opmerking:

  1. Dag André,

    Had al eerder op je site en birds willen reageren, maar vanwege het overlijden van mijn moeder is er niets van terecht gekomen. Een moment in je leven waar alles even opzij wordt gezet.
    Ik had nog plannen om mijn fotospullen te pakken en naar Oldambt te scheuren voor de Woestijnplevier. Je hebt hem er fraai opgezet, trots op zijn ! De leuke soorten zitten op dit moment in het noorden, hier in het westen valt weinig te beleven. Ben eind april, begin mei op Lesbos geweest. Wel veel soorten, maar bijzonder lage aantalen. Weinig vogeltrek vanwege het zomerse weer, geen wind. Natuurlijk veel Birdwatchers waarvan de pics al weer op Birdpix staan.

    Groets uit Den Haag,
    André Kommer.

    BeantwoordenVerwijderen