maandag 4 juni 2012

Rook


Meldevlinder  Midwolda

Het kwam mede door het mooie weer dat u een weekje moest wachten op een nieuwe bericht op dit blog. Dat zomers weer van vorige week maakt bij mij altijd het soms diep verdrongen kudde gedrag in mij los, zo laat ook ik de wereld zien dat ik enorme melkflessen onder mijn broekspijpen weg kan toveren en steek ik zo af en toe de BBQ even lekker in de hens. Onze buurt lijkt soms meer op een dorpje aan de voet van de Etna dan op een dorpje in het Oldambt als ik dat ding in de fik heb, als je het doet moet je het ook goed doen zal ik maar zeggen. Ach, de buren zullen er wel eens wat last van hebben als ik een kwart koe wegwerk maar het kan altijd erger. Ze mogen allang blij zijn dat ik totaal niet van voetbal hou want anders stond er tijdens het komende EK naast de BBQ ook nog een tv tot diep in de nacht te brullen. Voorbeschouwing, wedstrijd, nabeschouwing en interviews met spelers die veel praten maar eigenlijk niets zeggen, nee ik heb er niks mee en dat hele EK kan mij gestolen worden. Eigenlijk hoeft dat elftal van ons helemaal niet te spelen als ik het goed begrepen heb want volgens de Nederlanders die het spelletje wel leuk vinden is het zo klaar als een klontje dat wij, de Hollanders, zonder enige twijfel de bokaal mee naar huis gaan nemen. Voor hen, die er allemaal wel verstand van hebben, heb ik een paar wijze spreuken die zo maar eens van een zekere Cruiff zouden kunnen zijn, het is pas een goal als de bal achter in het doel ligt, of, een bal in een doel lullen is nog nooit iemand gelukt. Een ander iets wat een EK met zich mee brengt is de eindeloze stroom aan oranje rotzooi die in de winkels te krijgen is, of sterker nog, die ons opgedrongen worden. Wilt u ook sparen voor oranje fruppies, wuppie's' of andere leuke oranje troep meneer ? Nou nee bedankt, ik was een paar jaar geleden net begonnen om het milieu wat meer te sparen en daar heb ik al werk genoeg mee. Om de twee jaar een groot toernooi, per toernooi 20 miljoen ton oranje afval wat in de vuilverbrander terecht komt, hoor ik daar iemand klagen over mijn BBQ die lekker staat te roken in mijn tuin??
  

Kokmeeuw (boven) en Witwangstern (onder) Een van de 23 vogels. 

De dikste voorjaar's meuk lijkt inmiddels doorgetrokken te zijn en mede door het matige weer viel het zo hier en daar wat tegen. De afgelopen weken stonden daarom vooral in het teken van het bijvullen van de jaarlijst Groningen (inmiddels over de 230 soorten) De gemiste zingende Nachtzwaluw bezorgde mij vorige week wel enige jeuk maar dat kwam voornamelijk door de vele steekmuggen. Wel konden soorten als Steltkluut, Grote karekiet, 2 Zwarte ibissen, Casarca (voor wat het waard is), Grauwe klauwier, Patrijs en Boomvalk aan de lijst worden toegevoegd en lieten niet minder dan 23 Witwangsterns en een Draaihals verdacht gedrag zien in een voor hun geschikt broedgebied. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten