zaterdag 7 februari 2015

Junco, part 2


Grijze junco  2e kj vrouw  stad Groningen.                        ( Dark-eyed Junco )          

Is zhe burd stil thare??? yes sir, the bird is still precent in the gardens. Naast mij stond zaterdagmorgen een kleine Parijzenaar die door zijn Franse toonval erg goed zijn best deed om een typetje uit het tv programma Állo Állo te imiteren. Het mannetje had net als een paar andere jongens uit Frankrijk de gok genomen om naar de stad Groningen te rijden voor de Grijze junco en met dit soort acties dwing je toch wel enig respect af bij de overige aanwezigen. Zelf was ik ook maar weer naar de stad gereden om de Yank nogmaals te bezoeken en ik hoopte dat ik deze keer foto's kon maken die iets beter waren dan de vorige. De Grijze junco zit veel aan de grond en het vogeltje valt dan helemaal weg tussen de begroeiing en de overige obstakels die kris kras door de volkstuinen staan. Het is dan ook lastig om de vogel mooi vrij in beeld te krijgen en wanneer dat wel het geval is ontstaat er onder de vele fotografen een vreedzaam maar uiterst irritante duw en trek partij. Het is dus zaak om te wachten op een moment van zwakte en onoplettendheid bij de andere vogelaars en pixers, zo'n moment waarin iedereen uit zijn neus staat te eten of koek staat te happen. Na dat de Junco uit de volkstuinen opvloog volgde ik de vogel met mijn blote ogen en zag dat zij achter een woning weer naar beneden ging. Ik was in de veronderstelling dat de anderen dit ook wel gezien hadden maar toen ik achter de woning over mijn schouder keek zag ik dat niemand mij gevolgd was. Een beetje verbaast keek ik nogmaals om en wederom was er geen mens te bekennen. Een blik in de tuin was genoeg om de Grijze junco terug te vinden en heel even, echt heel even, speelde de gedachte door mijn hoofd om de anderen op de vogel te attenderen maar besloot dat niet te doen. Tien minuten lang had ik vrij spel en ik kon de vogel, zonder duw en trekwerk van pixers, op mijn gemak bekijken. Ik moet toegeven dat dat ook wel eens lekker is, even alleen zijn met een Yank.  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten