donderdag 5 februari 2015

Mega !! Junco



Grijze junco  2e kj vrouw  Stad Groningen.  ( Dark-eyed Junco, 2nd record for the Netherlands )

De TOH ( Top of Holland ) vogelaars zaten de laatste weken al een beetje in zak en as, elders in Nederland dook de ene na de andere zeldzaamheid op en de noordelingen hadden lichtelijk het nakijken. Door enkelen noordelingen werd er al gefluisterd dat het een kwestie van tijd zou zijn voor het tij zich zou keren maar de ontdekking van een Grijze junco had niemand aan zien komen.  


Twitchers bij de Grijze junco.

Maandag rond de middag verscheen op mijn Whatsapp een bericht van Jacob Bosma dat hij een Grijze junco had gevonden in het volkstuinencomplex van de wijk Beijum in de stad Groningen. Op het moment van lezen stond ik ergens in Friesland kou te kleumen en ik vroeg me af of ik het allemaal wel goed gelezen had wat er in het bericht stond. Voor de tweede keer las ik het bericht en verdomd het stond er echt, Grijze junco in Beijum, holy fucking shit!!! Binnen een mum van tijd schuurde de Whatsapp groep Grunn compleet uit zijn panty en de berichten volgden elkaar in rap tempo op, nu in beeld, ziet er goed uit, wie is al ter plaatse? heeeeeeeelp. Ik zelf begon met kokend bloed in mijn lichaam wat dingen op een rij te zetten, wanneer kon ik in godsnaam naar de stad Groningen om de tweede, de eerste was in 1962, Grijze junco voor Nederland te zien? , denken, denken, hoofdpijn. Nu heb ik niet zo'n GTST baan ( na een melding de spullen ter plekke uit je klauwen laten vallen en nog net  latuuuurh naar je collega's roepen) zoals vele vogelaars in Nederland dat wel lijken te hebben dus er zat niets anders op dan een dag vrij te nemen. Het was al lang geleden dat ik een vrije dag nam om een zeldzaamheid te zien en de laatste keer dat dit gebeurde was voor de Haakbekken van, dit kan geen toeval zijn, Beijum.  


Pestvogel  Veendam. Ook zo'n leuke soort van de afgelopen week. ( Bohemian Waxwing )
                                                                                               
Woensdagmorgen stond ik al op tijd in de wijk Beijum en bij aankomst kon ik direct aanschuiven bij de meut. De vogel liet zich vanaf het begin goed zien maar verdween soms voor langere tijd uit beeld. Bij iedere beweging die de Junco maakte kwam het legertje vogelaars ook in beweging en vele malen werd woensdag een ongecontroleerde achtervolging op de dwaalgast ingezet. Er hing de hele dag een vreemde adrenaline walm boven de volkstuintjes en bij elke nieuwe lading vogelaars die net aankwamen op de plek was een nerveuze spanning van het gezicht af te lezen. Het werd duidelijk dat de Amerikaanse dwaalgast telkens terug kwam in de volkstuinen en hier werd de vogel, zei het met enige obstakels, dan ook het mooist gezien. Sinds maandag hebben vele honderden vogelaars uit binnen en buitenland de vogel bekeken en de menigte heeft zichtbaar zijn sporen nagelaten rond de plekken waar de Grijze junco het meest gezien word. Net als bij de Haakbekken van 2004 is ook nu het gras van Beijum wederom weer in een grote modderpoel veranderd en het werd maar weer eens pijnlijk duidelijk dat vogelaars gek zijn op het omploegen van gemeentelijke groenstroken. Modder of niet, wat een mega soort voor Nederland mensen.


Hoe vogelaars tuinieren? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten