dinsdag 26 mei 2015

Kleine vlieg.


Kleine Vliegenvanger  Schoonloo, Drenthe.           Red-breasted Flycatcher.

Hij stond al een tijd hoog op mijn verlanglijst en nu zat hij dan eindelijk binnen handbereik, een adult mannetje Kleine Vliegenvanger. Al de Kleine Vliegenvangers die ik tot nu toe gezien had waren eerste winter vogels, allen erg mooi maar met een volwassen mannetje krijg je toch net wat meer waar voor je geld. Natuurlijk had ik al veel eerder naar een mannetje kunnen gaan maar ver rijden voor een Kleine vliegenvanger doe ik niet, als de mosterd niet naar Abraham komt dan ..., inderdaad. De vogel van Schoonloo, Drenthe viel ruim binnen de marge van aanrijtijd dus de keuze om wel of niet te gaan was dan ook niet erg moeilijk, gaan dus. Ik had me niet echt in de locatie verdiept en tot overmaat van ramp had ik ook nog eens geen bereik met mijn telefoon en totaal verstookt van internet liep ik het zandpad op die op de kaart stukken korter leek dan dat hij in werkelijkheid was. Na al een behoorlijk stuk gelopen te hebben hoorde ik een vogeltje zingen en een ding was zeker, deze zang had ik nog nooit eerder in mijn leven gehoord. Iets in mijn rechter hersenkwab fluisterde mij in dat ik naar een Kleine vlieg stond te luisteren maar vermelde er nog wel bij dat ik het vogeltje bij het geluid moest gaan zoeken. Het geluid kwam recht boven mij uit de bomen en met een blik omhoog had ik hem dan eindelijk te pakken, een mannetje Kleine Vliegenvanger. De vogel was behoorlijk bewegelijk en zat tijdens mijn verblijf of hoog in de bomen of ver van het pad en dat was jammer. Een zingend mannetje Kleine Vliegenvanger, het is als Doutzen in bikini en aardbeien op een vanillevlaai, erg fraai om naar te kijken maar buiten dat erg smakelijk.    


1 opmerking:

  1. Andre!

    Mooi blog! En mooie soort die kleine vliegenvanger!
    Ik kon je blog nog niet, maar ga dit zeker volgen!

    Gr. John

    BeantwoordenVerwijderen