dinsdag 22 november 2011

Pensioen

Dollard kwelders springtij

Het loopt helemaal uit de klauwen mensen met die Zeearenden in oost Groningen . Ik weet nog dat ik 15 jaar geleden er apart voor naar het Lauwersmeer ging om een van deze geweldige vogels te kunnen zien , ze waren toen nog redelijk schaars en werden buiten de Lauwers amper tot nooit gezien . uren lang stond je , vaak samen met andere liefhebbers , te wachten om een glimp van een vliegende "deur" op te vangen .Tegenwoordig is het een soort die met enige regelmaat te vinden is in oost Groningen en dat is mede te danken aan de groeiende populatie in Duitsland . Deze winter lijkt beter te worden dan welke voorgaande winter ook . Eerst zag ik een juveniele vogel die niet lang in het gebied zou blijven . Deze vogel werd opgevolgt door een adulte vogel die na verloop van tijd gezelschap kreeg van een andere volwassen Zeearend . Dit weekend bleek er naast een adulte vogel plots ook weer een juveniel aanwezig te zijn !! Naast de vogels in de Dollard werd deze week ook nog een adulte vogel waargenomen achter mijn huis aan het Oldambtmeer welke ik zelf helaas niet gezien heb . Er gaat bijna geen weekend meer voorbij de laatste tijd dat ik geen Zeearend zie en daar had ik 15 jaar geleden alleen van kunnen dromen .


Zeearend juveniel Dollard kwelders

Niet alleen de Zeearend is begonnen aan een opmars in Groningen . Ook de Bever lijkt het behoorlijk naar zijn zin te hebben en lijkt stap voor stap de provincie te veroveren . Inmiddels leven er naar schatting een stuk of 35 in de Grunniger wateren en daarmee lijkt het uitzet programma succes te hebben . En nu maar hopen dat Blekertje ( u weet wel die Groninger die iets in de politiek doet . geloof mij , niet alle Groningers zijn zo als hij en denken wel na voor ze iets zeggen of houden zich gewoon stil ) deze nieuwkomers niet op de al veel te lange lijst van te bejaagbare soorten zet .





Ruigpootbuizerd in de mist Blauwe stad (dorp)



Aan alles komt ooit een einde , nee mensen schrik niet , ik stop niet met dit blog maar ik heb dit weekend afscheid moeten nemen van een trouwe makker , mijn VW Polo . Jaren lang hebben we samen alle hoeken en gaten van het Oldambt bereden en niet een dag heeft hij mij laten staan .Voor mij een fijne medgezel en voor veel bewoners van de polder een herkenings punt , kiek daor is de vogelgek met de Polo ook weer moeten ze wel vaak gedacht hebben . Na 185.000 kilometer was hij er aan toe om met pensioen te gaan , thanks Polo'tje .




Bever sporen oost Groningen












1 opmerking:

  1. Dag André,
    Tja, gaaf dat de zeearenden het zo goed doen in het hoge noorden. Heeft in 2011 toch ook in het Lauwersmeer gebroed? Hagenaars moeten voor deze vliegende deur naar Zeeland of de Oostvaardersplassen. De ruigpootbuizerds zijn het ogenblik op veel plaatsen in het westen te zien, Koudekerksche Inlaag, Meyendel, Voorne etc, etc. Je kijkt al niet meer omhoog als iemand "ruigpotbuizerd" roept.
    Vandaag naar de SOVON-dag geweest, goeie lezingen: 1e jaars meeuwen, grauwe klauwier en natuurlijk het thema natuurfotografie, gedogen of faciliteren.
    Allerbeste groeten André en Muriel, www.devogelaars.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen