zondag 2 januari 2011

Nieuwjaar

Rossgans (Anser rossii) boven Taiga rietgans (Anser fabalis) onder
Het oliebollenfeest zit er weer op en heel Nederland heeft zich weer voorgenomen om tot februari te stoppen met roken en om dat dieet nu wel vol te houden (tot maart) . Ik neem me niks voor dit jaar , waarom zou je je zelf in de maling nemen met iets waarvan je toch al weet dat het kansloos is . Als ik een kleine blik op 2010 werp dan zie ik dat het toch best wel een aardig jaar was met redelijk wat schaarse soorten in oost Groningen . Niet de al lang verwachte Middelste bontespecht en de zelf gevonden Grote grijze snip (Lauwersmeer) zijn noemenswaardig maar ook soorten als Roodmus , Hop , kleine jager (binnenland) ,Ross gans en Vaal stormvogeltje zijn het vermelden waard , het zijn immers soorten die niet jaarlijks in het Oldambt opduiken . 2010 was ook het invasie jaar voor veel soorten . Nooit eerder zag ik zoveel Pestvogels , Witbuikrotganzen en Ruigpootbuizerden in oost Groningen als in 2010 . Met 250 soorten (jaarlijst Gr) binnen de provincie grenzen gaat 2010 voor mij de boeken in als een geslaagd jaar . 2011 begon voor mij net als het vorige jaar met in de Dollard polders een groepje Taigarietganzen , 8 Witbuikrotganzen en niet minder dan 5 Ruigpootbuizerden , een goed begin is het halve werk !!

Pestvogel (Bombycilli garrulus)
Grauwe kiekendief (Circus pygargus)
Ruigpootbuizerd (Buteo lagopus)




Geen opmerkingen:

Een reactie posten