zondag 4 september 2011

Muziek

Gewone Zeehond Breebaart


Zilvermeeuw Lauwersoog



Zwarte Ibis Lauwersmeer (In 2010 geringd met witte ring met code V02 in Spanje)


Geen nieuw is ook nieuws , maar als ik door tijd gebrek en weinig opvallende zaken niets te melden heb dan kan het wel eens gebeuren dat ik een weekend een post op dit blog oversla . Vorige week was zo'n weekend dat er niet veel te doen was in het Oldambt . Ik kan natuurlijk vermelden dat er vorige week weer een juveniele Breedbekstrandloper in de Breebaart polder zat en dat er naast de 8 al een langere tijd in het Oldambt aanwezige Kraanvogels nog een eenzame Kraanvogel net ten zuiden van Winschoten op dook maar daar staat de wereld niet van op zijn kop .We raken zo langzamerhand al aan deze soorten gewend , hoe gek dat dan ook klinkt . Het Oldambt verliest in hoog tempo zijn goudgele kleur , de Wintertarwe is inmiddels allemaal van het land en de akkers krijgen door het ploegen weer hun grijze winterkleed . Als je in oost Groningen woont dan weet je wat het betekend waneer de polders weer grauw en grijs zijn , de herfst staat weer voor de deur . Een nieuwe jaar getijde met andere vogels en andere geluiden . Over andere geluiden gesproken , dit weekend was het weer tijd voor het 3 dagen gezellig feest in ons dorp met op 2 van de 3 avonden veel muziek , gezellie volgens veel mensen . Wij hebben het "geluk" dat de feesttent pal achter ons huis staat en dat we mee kunnen genieten van de snoei harde muziek die de ramen in onze kozijnen doen laten trillen , en dat tot een uurtje of twee in de nacht , erg gezellig dus . Op de eerste avond gingen 2000 jongeren uit hun dak bij de Slam fm party welke gerand stond voor 180 beats per minuut , omdraaien in bed was nog nooit zo makkelijk want door de trillingen ging dit haast vanzelf . Op de tweede avond was het tijd voor de Hollandse hits . Nu is het zo dat de meeste mannen die in de bouw werkzaam zijn wel houden van wat gehos en gelal van een paar C artiesten die de tent even in een uurtje leeg komen snabbelen , ik ben daar graag een uitzondering op en heb er niets mee . Ik heb een soort van Hollandse hit allergie en ik laat mij daar ook niet voor behandelen bij een arts , het is een aandoening waar ik eigenlijk goed mee heb leren leven .


Breedbekstrandloper Breebaart (juveniel)




Ondanks het lawaai in de nacht lukte het mij nog aardig om zaterdag morgen op tijd van bed te komen om koers te zetten naar het Lauwersmeer . In de voorgaande dagen waren al leuke soorten gezien in het gebied dus daar kon het niet aan liggen . Het weer was misschien net even te goed (tjongejonge wat een Hollander) want zonnig weer in de Lauwers betekend veel luchttrilling in het gebied . Het eerste inkoppertje van de dag waren 4 Grauwe franjepoten welke op grote afstand in een plasje achter de kazerne zaten , altijd een leuk begin van de dag . Naast 40 Casarca's kreeg ik bij het Jaap Deensgat ook te maken met een aanhanger . Aanhangers zijn vogelaars die je niet kent , ze stoppen op de plekken waar jij ook stopt en vragen vervolgens of er nog iets te zien is . Ze kunnen je behoorlijk lang volgen en vaak moet je ze even afschudden door een sprintje te trekken of door plots uit hun beeld te verdwijnen . Deze aanhanger was ik na twee keer stoppen al kwijt , niet dat ik onaardig wil zijn tegen mensen maar ze kunnen zelf natuurlijk ook wel een poging doen om iets leuks te vinden denk ik dan . Door het mooie weer waren meer mensen op het idee gekomen om naar het Lauwersmeer te gaan en het was ronduit druk in het gebied . veel wandelaars , fietsers en toerende mensen deelden het gebied met maar een klein handje vol vogelaars . Ondanks de drukte zag ik naast de Franjepoten toch nog een Zeearend , 1 Visarend , een Zwarte ibis en 9 reuzensterns . Zondag was het weer Breedbekken tijd in de Breebaart polder met niet minder dan drie juveniele (alweer nr 11,12 en 13 voor dit jaar) vogels voor de schuilhut .













1 opmerking:

  1. Paradise met de Dashboard Lights is toch meer jouw muziek?
    Gr, Justin

    BeantwoordenVerwijderen