zondag 16 oktober 2011

Harde werkers

Kleine alk Eemshaven


Roerdomp Blauwe stad (dorp)

Misschien is het wel een van de meest dappere vogeltjes die ik ooit gezien heb , de Kleine alk .

Amper zo groot als een Merel , hele kleine vleugeltjes , maar toch gebouwd voor een leven in het artische gebied . Zaterdag vond ik in de Eemshaven een Kleine alk waarvan ik in het begin dacht dat hij al in de Alkjes hemel was . Echter toen ik hem opraapte bleek er nog een klein beetje leven in te zitten . Broodmager en duidelijk aan het einde van zijn latijn blies het beestje zijn laatste adem uit in de hand van een wezen welke hij nog nooit eerder gezien had , erg jammer want ik zie ze toch liever in volle vaart langs vliegen . Toch als je er bij na gaat denken dan is het nog al wat , je bent klein , komt uit het Poolgebied en vliegt een paar duizend kilometer over open zee om vervolgens de pijp uit te gaan in de Eemshaven , ik kan wel een betere plek bedenken om het loodje te leggen . Nee dan het Schaap op de dijk . De hele dag loopt hij maar wat rond tussen 50 wollige dames welke hij als hij de kans krijgt voorziet van een leuke stempel op hun kont . 50 dames plezieren in een paar weken tijd ! whow , En wij maar denken dat het leven van een Schaap alleen maar bestaat uit eten en schijten . En zo zie je maar weer dat de dood en het nieuwe leven op een dag erg dicht bij elkaar kunnen liggen . Naast de Kleine alk (mag je deze nou tellen voor de jaarlijst ? hij leefde immers nog net !) was het mede door het mooie weer aardig vogelen in het oost Groningse met oa een Klapekster , 1 Kleine jager , 1 Roerdomp , 1 Roodhalsgans en de eerste Ruigpootbuizerd voor dit najaar .



Pontische meeuw Oterdum


De harde werker .







Geen opmerkingen:

Een reactie posten