donderdag 29 december 2011

2011


Grauwe gors Oldambt bewijsplaatje van een zingend mannetje.

En dan zit het er al weer bijna op, het jaar 2011. Het was weer een zeer bewogen vogeljaar met erg veel memorabele momenten die je voor altijd bijblijven en waar nog vaak over gepraat gaat worden. De Lepelaars die een nestje gingen bouwen vlak bij mijn huis, de steeds algemener wordende Zeearenden en kilo's Ruigpootbuizerden in alle hoeken en gaten.
Grauwe gorzen die, na vele jaren van afwezigheid, weer tot broeden kwamen in het Oldambt en de geweldige weekenden op de Groninger Waddeneilanden, het is maar een kleine greep uit de eindeloze lijst aan hoogtepunten van dit jaar. Over lijsten gesproken, dit jaar wist ik 261 soorten bij elkaar te sprokkelen in de provincie Groningen en dat is erg goed, zeker als je bedenkt dat het jaarlijst record voor Groningen op 266 soorten staat (Jonker & Boven 2008). Ik had met wat meer inzet het record misschien wel kunnen breken maar het is goed zo , ik laat de eer aan een ander. Een jaar, 261 soorten , hoogtepunten ? een lange lijst lijkt mij overbodig maar de Kuifkoekoek, Hop, 2 Steppekieken, 2 Noordse pijlstormvogels, Waterrietzanger en de Vale pijlstormvogel springen er toch wel boven uit deze keer. Ook de Breedbekstrandloper deed het met 13 ex weer eens lekker dit jaar en nagenoeg alle Breedbekken werden , zoals gewoonlijk, weer gezien in de Breebaart polder, waar anders zou ik haast zeggen. En dan moet je natuurlijk het moment van 2011 nog kiezen. Het mooiste moment van het jaar zou natuurlijk het opstappen van Henk Bleker zijn geweest, dit bleef helaas uit dus ik moet kiezen tussen de Vale pijl en de Witflankdolfijn , beide erg zeldzaam in Groningen en voor maar weinig mensen weggelegd . Een Vale pijl zien is gaaf maar een Dolfijn in Grunniger wateren zien doe je ones in a life time , de Dolfijn wint dus . 2011 is geweest en kan de geschiedenis boeken in , op naar 2012 . Ondanks alles wat op ons af lijkt te komen wens ik u toch een goed 2012 toe. (Waar blijft die winter from hell nou eigenlijk Piet?)
Op de valreep van 2011 vond de 7000ste bezoeker zijn weg naar mijn blog . Ik wil u allen hartelijk bedanken voor uw bezoekjes .

2 opmerkingen:

  1. Mooie toppers André, zo zie ik maar weer dat ik als minder fanatieke vogelaar toch best veel gemist heb in Grunn, van jouw mooie soorten had ik alleen de Kuifkoekoek. Goede jaarwisseling en wie weet zien we elkaar eens in de Breebaart Polder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Andre,

    Bij deze wens ik je een fijn 2012 met veel ornithologische (moeilijk woord) verrassingen!

    En tussen twee haakjes, voor een 'bewijsplaatje' is dat anders een zeer fraaie landschapsfoto!

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen