dinsdag 26 juni 2012

Hoentjes


Kleine zomervlinder

Vorige week heb ik toch zo links en rechts tegen wat zere Drentse benen aangetrapt. Ik was mij er niet van bewust dat er nog mensen waren die wel enige gevoelens hadden, tja ze bestaan gek genoeg, bij de Drentse veenkolonien en dat ik ze lichtelijk gekwetst heb met mijn uitlatingen. Sorry daarvoor, ik zal het nooooit weer doen, al kan ik niks beloven natuurlijk. Als goed makertje ga ik nu vertellen dat er in Drenthe wel degelijk mooie plekken zijn en dat je best leuke soorten kan zien, of zoals in het geval van vrijdag, kunt horen in Drenthe. Zo worden er de laatste weken belachelijk hoge aantallen Kleinst Waterhoentjes gehoord net over de Groninger provincie grens in de polders van de Onlanden ten westen van Paterswolde. De Onlanden zijn in 2009 ingericht als waterbergingsgebied en is inmiddels uitgegroeid tot een erg smakelijk natuurgebied. Als je op Waarneming.nl leest dat er in het hele gebied ruim 20 vogels, wat ongekend is in Nederland, aanwezig zijn dan wil ik nog wel even een ommetje maken richting het prachtige Drentse land. Vrijdagavond besloot ik om maar een poging te wagen en samen met de familie de Vries zette ik koers naar het, bijna, altijd leuke Drenthe. Het weer wa... ach u begrijpt wat er zou moeten staan, laten we het er maar op houden dat de omstandigheden wederom niet echt optimaal waren. Tijdens de rit naar Paterswolde werd nog even een jaarlijst technische stop gemaakt bij de eerder deze week ontdekte Krekelzanger van Haren. Deze vogel zong maar weinig en als het beestje zijn snavel al open trok dan verwaaide het geluid helaas enorm in de wind. Tien minuten na dat we de plek van de Krekelzanger hadden verlaten stonden we midden in de uitgestrekte polders ten westen van Paterswolde, de plek waar de Kleinst Waterhoenders zouden moeten zitten. Poging nummer een om de vogels te horen roepen strande na enkele meters van de auto al omdat het begon te regenen, poging nummer 2 strande na 15 meter wederom door de regen en pas na een dikke bui afgewacht te hebben konden we droog aan de missie beginnen. Vrijwel direct begon een vogel te roepen welke vrij vlot gevolgd werd door twee andere vogels. Soms was het wat moeilijk om de vogels tussen de vele Waterrallen, Porselijnhoentjes, kwaakende kikkers en een hoempende Roerdomp uit te pikken maar met wat geduld lukte dat best. Aangezien er nog steeds buien in de lucht hingen besloten we om maar geen nat pak te riskeren en hielden we het bij de drie al gehoorde vogels. Zo zie je maar dat enkele ingrepen in het Drentse landschap tot erg leuke dingen kan leiden. Hoewel de officiele zomer net begonnen is lijkt de najaarstrek voor veel steltlopers alweer begonnen te zijn. Zaterdag waren in de Breebaart polder al weer enkele honderden Zwarte ruiters en Bonte strandlopers aanwezig. Het seizoen lijkt vroeg te beginnen dit jaar en het zoeken naar leuke soorten werd deze keer afgetrapt met een adulte Gestreepte strandloper, kom maar op zal ik zo zeggen.  


Nieuwolda

Geen opmerkingen:

Een reactie posten