zaterdag 15 juni 2013

Squacco


Ralreiger     Onnerpolder                               ( Squacco Heron )

Het is ook altijd het zelfde liedje, net wanneer ik een klusjes dag in huis ingepland heb komt er weer iets met twee vleugels en een snavel mijn dag indeling door de war gooien. Godsamme, moet dat nou echt weer! ja schat deze moet echt even, en waarom? omdat ik hem nog niet heb in Nederland !!. Ik heb er ruim 25 jaar op moeten wachten, mede ook omdat ik altijd geweigerd heb om de soort te twitchen, maar eindelijk heb ik hem dan op het lijstje staan, de Ralreiger. Vanmorgen werd de vogel gevonden in de Onner polder en bij het lezen van die naam trokken mijn billen alweer spontaan samen. Ik heb het niet zo op reigertjes zoeken in de Onner, Westerbroekstermade en Oost polder en dat komt puur omdat de beesten daar als sneeuw voor de zon kunnen verdwijnen in de vele hectares grote moerasvelden. In het verleden heb ik in die polders wel eens uren lopen zoeken naar zeldzame reigers en vaak met een negatief resultaat. Deze keer bleek het een geval "appeltje eitje" te zijn want de vogel kon direct bij aankomst op de aangegeven plek worden ingekopt. Geheel in de trend van dit voorjaar zat ook deze vogel weer eens veel te ver van de weg af. Wederom moeten we het dus doen met een paar matige bewijsplaatjes. Vogeltje gezien, spullen weer in de auto, en hup weer terug naar de klusjes. Het bezoek was dus maar van korte duur, 20 minuten om precies te zijn. maar in de Onner polder zijn 20 minuten lang genoeg om op een plek een Ralreiger, een Steltkluut, 2 Kleine zilverreigers en 4 Witwangsterns te zien.
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten