donderdag 31 juli 2014

Kom dat zien !!

 


Kom dat zien, kom dat zien. Nu in het circus dat de Oostpolder heet, de enige echte Steppevorkstaartplevier!! Maar kom vroeg in de morgen want anders pist u gigantisch naast de pot. Dus kom op tijd want weg is echt weg. Even voor de duidelijkheid, ik heb vakantie en tijdens mijn vakantie heb ik er een pest pokke hekel aan om een wekker te zetten. Op een normale werkdag begint dat ding om kwart voor vijf al te rammelen en dat zijn tijden die niet in mijn vakantie patroon passen. Maak je dan nooit een uitzondering Andrétje? jawel, voor een Steppevork maak ik graag een uitzondering en dat komt puur omdat het een nieuwe voor mijn provincie lijst zou zijn en omdat ik uit ervaring weet dat Vorkstaartplevieren in het algemeen soms rare sprongen maken. En zo sta je dus bij zonsopkomst wederom weer in de polder waar het dit jaar allemaal gebeurd, de Oostpolder. Direct na het uitstappen waan je je in een moerasgebied die net zo goed ergens in oost Europa had kunnen liggen en alleen al van de groepen Ooievaars die in de weilanden rond stappen kan ik al genieten. Ondanks mijn vroege aanwezigheid bleek ik niet de eerste te zijn die op zoek was naar de Steppevork want Willem "the twitch bitch" Wind en zijn maat Jaap waren mij al voor. Deze hadden zich al opgesplitst om het terug vinden van de vogel te vergroten en dat wierp vrij vlot zijn vruchten af want Jaap was de man die de Plevier als eerste die ochtend in zijn scoop kreeg. Na 150 meter lopen kreeg ik de vogel, die zich op enige afstand goed liet zien, in beeld en dat was smullen van vette patat (jargon voor een leuke soort goed zien). Een select groepje van 10 mensen kon de Plevier een klein uurtje bewonderen en aangezien deze Steppevork pas de derde voor Groningen is (laatste in 1996) mag dat verassend weinig worden genoemd. De aanwezigen hoopten allen dat de vogel zou gaan jagen boven het gebied maar de vogel werd door ons slechts een keer vliegend gezien, heel hoog en heel ver van ons af. Al snel verdween de Steppevork helemaal uit beeld en werd tot op heden niet meer gezien. Ik zei het al, Vorkstaartplevieren kunnen gekke dingen doen, iets waar de langslapers nu ook achter zijn gekomen.

Foto: Willem Wind
 
Steppevorkstaartplevier  Juveniel   Oostpolder    (Black-winged Pratincole)  

1 opmerking:

  1. Leuuuuk! Mooi verslag over een hele fraaie zomerochtend André!

    Groeten Willem

    BeantwoordenVerwijderen