zondag 31 juli 2011

Lekker dagje

Pontische meeuw 2e kj Termunterzijl



Lepelaars Breebaart polder



Vorige week zaterdag werd ik in lichtelijke paniek wakker , de wind kwam uit noord westerlijke richting en gierde hard om het huis . Het regende en het enige wat door mijn hoofd spookte was , zeetrektellen zeetrektellen zeetre... Nu duurt het meestal even voor ik er s'morgens helemaal bij tijd ben als ik wakker word maar deze keer realiseerde ik me vrij vlot dat het juli was en dat er van zeetrek geen sprake kon zijn , het was gewoon een lekkere herfstdag midden in de zomer . Ondanks het weer besloot ik toch maar om richting de Dollard te gaan al waren de verwachtingen niet erg hoog . De regen kwam met bakken uit de hemel en de wind maakte het bijna onmogelijk om de scoop stil te houden . Tijdens een van de weinige droge momenten viel mijn oog op een zangertje die onder in de begroeing zat . Toen ik het beestje eindelijk in de scoop kreeg moest ik even slikken . Het was een Rietzanger met een kruinstreepje en twee duidelijk waarneembare strepen op de schouders . Het vogeltje verdween uit beeld maar kwam even later op de zelfde plek weer tevoorschijn en weer waren de kruinstreep en strepen op de rug weer goed te zien . De kleur van de vogel was opvallend gelig en al deze kenmerken passen eigenlijk maar op een vogel , de Waterrietzanger . Ondanks het weer was dit dus een goede vangst want dit is de eerste Waterrietzanger voor de Breebaart ooit en de eerste die ik zelf gevonden heb en ach met dat weer komt het vanzelf weer goed . Afgelopen weekend had ik er zin in , even lekker de boel over de kop raggen en leuke soorten zien was het credo . Zondag morgen vroeg van bed , de auto aftanken en de shop bij de pomp plunderen en gaan met die banaan . Van Foxhol naar Tetjehorn , vervolgens naar Delfzijl , Oterdum en Termunterzijl om te eindigen in mijn local patch , mijn 2e thuis , de Breebaart . In minder dan 7 uur had ik een aardige lijst aan leuke soorten bij elkaar gevogeld en het leek er op dat ik telkens op het juiste moment op de juiste plek was , alles liep vloeiend in elkaar over , mede door de smsjes van andere vogelaars . En dan de score 1 Gestreepte strandloper , 1 Kwak , 8 Kraanvogels , 2 Breedbekstrandlopers , 1 Lachstern en nog leuke soorten als 1 IJsvogel , 1 Kleine zilverreiger en 1 Pontische meeuw . Ik zeg het maar weer eens een keer , ik heb dagen gehad die minder waren dan deze .







Kwak Foxholstermeer (bewijsplaatje)







Pontische meeuw Adult Termunterzijl



Kraanvogels Dollard kwelders (Op grote afstand , net als de Slechtvalk rechts boven op de kwelderrand)













Geen opmerkingen:

Een reactie posten