zaterdag 14 april 2012

Nova zembla

Zwarte rotgans Lauwersmeer
Soms kijk in naar een film en dan denk ik bij mij zelf, dit kon toch wel ietsje beter mannen. Nu is het niet zo dat ik elke film uitpluis op fouten maar sommige missers liggen er toch wel duimendik boven op. Zaterdagavond was bij ons thuis het moment aangebroken om DE Nederlandse film van het jaar te bekijken, Nova zembla. Op zich hou ik wel van dat soort films, landelijke geschiedenis verpakt in een aardig jasje, niks mis mee. Zonder enige moeite reis ik met de heren mee over zee naar het noorden van Europa richting vogeleiland, de plek waar het voor mij met deze film al mis ging. Door de bemanning werden bij aankomst op het eiland eieren geraapt, daar heb ik deze keer geen moeite mee want het waren barre tijden voor de mannen, en nood breekt natuurlijk wet. Tijdens de vangactie lazerd een matroos met een ei in zijn hand van een rots, het kuikentje die in het ei zit overleefd de klap en de grootste matroos van het schip ontfermde zich liefdevol over het kleine Papegaaiduikertje, erg aandoenelijk allemaal. Het beestje beland in een overhemd en verdween voor lange tijd uit beeld. Het mag u bekend zijn dat de mannen van Barentsz na wat geklooi tussen de ijsschotsen vast kwamen te zitten op het eerder genoemde eiland en dat doet niet alleen rare dingen met mensen maar ook met vogels doet het blijkbaar verbazingwekkende gekke dingen. Zo bleek de jonge Papduiker binnen een uur veranderd te zijn in een mooie Kauw? Mijn mond valt van ongeloof open als ik het zie en ik kijk met schrik naar de fles Berenburg die voor me onder de tafel staat. Of het hele evolutie verhaal is bij mij verkeerd binnen gekomen, ik mis ook wel eens wat, of de filmmaker heeft hier een blunder van jewelster begaan door even op een listige manier wat vogeltjes om te ruilen onder het motto, ach geen hond die daar op let, wel dus, jammer, erg jammer. Als je dan ook nog even naar het verspreidingsgebied van de Kauw kijkt, komt niet eens voor op Nova zembla volgens mij, dan krijg ik toch sterk het vermoeden dat sommige mensen van de researchafdeling van de film hun werk niet echt goed hebben uitgevoerd. Nova zembla vond ik matig en mager en de film krijgt van mij een klein zesje, en daar kan zelfs Doutzen niks aan veranderen.
In tijden van crisis maken mensen wel eens verkeerde keuzes om wat geld te besparen. Als je met de boot naar Schiermonnikoog gaat dan moet je de auto achter laten in Lauwersoog. De meeste mensen kiezen er voor om hun auto in de bewaakte parkeergarage nabij de boot te parkeren. Een klein deel van de bezoekers van het eiland plaatsen hun heilige koe op een plek waar geen verlichting en ook geen bewaking is. Zo hou je wel enkele tientjes in de knip maar de gevolgen van zo'n besparing kunnen vaak net even iets anders uitpakken. Dus, als u binnenkort nog naar Schiermonnikoog gaat denk dan nog maar eens even terug aan de bovenstaande foto.
Inmiddels is de voorjaarstrek in volle gang en dat is overal te merken. Overal zie je vogels die op weg zijn naar hun zomerstek. Afgelopen weekend was het weer lekker vogelen in de TOH (Top Off Holland) en eindelijk leek de lang verwachte bom van vogelovervloed ontploft te zijn. Naast een bezoek aan het Lauwersmeer op vrijdag werd op zaterdag de Dollard regio weer eens over de kop getrokken. deze keer leverde het weekend een Zeearend, 1 Zwarte rotgans, 1 Witbuikrotgans, 1 Draaihals, 25 Beflijsters, 2 Reuzesterns, 2 Velduilen, 1 Bokje en niet minder dan 8 verschillende Roodhalsganzen op, we zijn los mensen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten