donderdag 29 augustus 2013

Fladder


Grote Weerschijnvlinder   Finsterwolde                                (Purple Emperor)

Soms moet je je er even tot dwingen om een nieuw bericht op je blog te plaatsen. En wanneer het moeten word dan heb ik er minder plezier in om iets te plaatsen dus daarom kan het gebeuren dat ik tijdens mijn vakantie zo nu en dan wat weekjes over sla. In de voorgaande jaren was ik rond deze tijd niet uit de Breebaart polder weg te slaan. Menig uurtje vrije tijd werd opgeofferd om naar Breedbekstrandlopers te zoeken. Inmiddels ben ik ruim 130 Breedbekken verder en het werd wel eens tijd voor een nieuwe uitdaging. Meer en meer laat ik het gebied, in de weken dat Nederland vakantie viert, links liggen omdat ik meer tijd wil besteden aan dagvlinders. Daar komt ook nog eens bij dat het gezeur en geneuzel over Zeehonden, spataderen, en andere er niet toe doende zaken, in de soms overvolle hutje mij ook regelmatig wat verzakking bezorgen . Nee, laat mij tijdens de komkommerweken maar lekker rustig rondstruinen langs de Oldambtster bosranden en velden om te zoeken naar leuke Dagvlinders. Dit jaar heb ik voor het eerst vogeluren ingeruild voor vlinderuren, of met andere woorden, in plaats van leuke vogelsoorten zoeken struinde deze nieuwbakken vlinderaar het Oldambt af op zoek naar leuke vlindersoorten.  

Icarusblauwtje   Oterdum                                       ( Common Blue )

Vogeluren in ruilen voor vlinderuren? nee mensen, schrik niet, hij is niet van zijn vogel geloof gevallen maar heeft een goede combi gevonden om de komkommertijd door te komen. Nu verschild de Wereld van de vlinderaars in veel opzichten maar weinig met die van de vogelaars want ook in dit wereldje is het devies, zoek en gij zal vinden. Nu is er voor mij nog genoeg aan soorten te halen in de provincie dus voorlopig blijf ik zo veel mogelijk in het oosten van Groningen zoeken, iets waar ik overigens de meeste voldoening uit haal en je komt ook nog eens op plekken in het Oldambt waar ik normaal gesproken zo aan voorbij reed. Vogels en vlinders, het is een leuke combi en een hele andere manier om de natuur te beleven.    


Keizersmantel  ( Forma Valesina)   Vlagtwedde                ( Silver-washed Fritillary forma valesina)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten