woensdag 7 augustus 2013

Oehoe




De sceptische vogelaars stonden alweer met hun vingertje omhoog, een Oehoe in het noorden van het land is bij voorbaat kansloos. Vaak hebben ze gelijk maar deze keer krijgt de vogel in kwestie, niet alleen van mij maar ook van vele andere TOH vogelaars, de voordeel van de twijfel. Dat voordeel word versterkt wanneer je bedenkt dat in de omgeving waar deze vogel zit al een langere tijd meerdere Oehoe's aanwezig blijken te zijn. De keuze om juist deze vogel te gaan twitchen was dus een wel overwogen keuze waar ik waarschijnlijk geen spijt van zal krijgen, mede ook omdat de vogel "schoon" lijkt te zijn. Nu kan je speculeren over de herkomst van de voorouders van deze vogel maar daar zullen we waarschijnlijk nooit achter gaan komen. Een ongeringde Oehoe in Groningen !, ik zeg  + 1  


Oehoe    Ergens in Groningen                               (Eagle Owl )

3 opmerkingen:

  1. Hallo Andre,

    Ik zou ook graag een echte wilde oehoe zien in het Noorden. Maar….

    1. Deze oehoe zit overdag op een weidepaal. Alle wilde oehoes die ik heb gezien zaten hoog in de bomen of in de wanden van groeves. Tamme oehoes zijn gewend laag (op een blok) te zitten.

    2. Deze oehoe jaagt overdag. Dat doen wilde oehoes alleen wanneer ze jongen hebben en het noodzakelijk is. Tamme oehoes daarentegen hebben een ander ritme omdat hun baasjes zich juist overdag bezighouden met hun ‘huisdier’.

    3. Deze oehoe is goed te benaderen. Dat lukt mij bij wilde oehoes bijna nooit, enkele uitzonderingen zijn wel bekend.

    4.Deze oehoe kwam zomaar op eendagskuikens af die de boswachter neergooide…….dat gaat je bij een wilde oehoe echt niet lukken.

    5. Deze oehoe kwam op mensen af vliegen. Dat doen wilde oehoes niet eens wanneer ik hun jongen kom ringen (je zou dan een keer een aanval kunnen verwachten ter verdediging). Tamme oehoes zijn vaak gewend om op de arm/hand (valkenier) van hun baasje te landen.Logisch dus dat ze op je af komen vliegen wanneer je in de buurt komt…..hij wil eten.

    Kortom….hoe graag ik het ook wil…..ik kan hier serieus geen gedrag van een wilde oehoe in herkennen. Uiterlijk is het een oehoe, maar daar is dan alles mee gezegd. Dit moet een losgelaten exemplaar zijn waarvan de citesring bijvoorbeeld is afgeknipt. Dat doen mensen die genoeg van hun dier hebben ws expres om te voorkomen dat ze hun uil weer terug krijgen wanneer deze gevangen zou worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk standpunt maar het is niet hard te maken dat de vogel is los gelaten door iemand die `even zijn uil de deur uit heeft gezet` . Zo lang dat niet bewezen is valt de vogel , ondanks zijn gedrag, binnen de normen die gelden voor een wilde vogel, hoe gek dit ook klink. De enige oplossing om te voorkomen dat er telkens weer van dit soort `probleem` vogels opduiken is een totaal verbod op het houden van dit soort beesten. Een totaal verbod, mijn stem hebben ze nu al. Dan is er nog het vangen van deze vogel. Ik word er een beetje naar van wanneer er telkens, wanneer een vogel afwijkt van normaal gedrag, een poging gedaan moet worden om het beestje maar te gevangen. Vele keren per jaar heb ik ontmoetingen met uilen en roofvogels die tam zijn, moet ik deze vogels dan ook maar laten vangen ? Oehoe`s in het Lauwersmeer, denk er van wat je wil. Feit is dat er van de 6 nu nog minimaal 3 rondvliegen met een niet te achterhalen herkomst, mits het tegendeel bewezen is.

    BeantwoordenVerwijderen