dinsdag 24 december 2013

De laatste ronde.



Pontische meeuw        Oterdum                                                           ( Caspian Gull )

En weer is er bijna een jaar voorbij met veel memorabele momenten, momenten met een vette lach, een knipoog of een kleine traan. Een jaar die qua vogels iets boven de voorgaande jaren uitstak en aardig wat nieuwe vogel en vlindersoorten opleverde die. jammer genoeg, vaak opvallend ver buiten het bereik van mijn lens bleven. Het is in de laatste weken van 2013 een beetje eentonig aan het worden in het Oldambt en tijdens het afleggen van de vaste route zijn het telkens weer dezelfde vogels die de boventoon voeren, een beetje saai is het wel maar zo voor de donkere dagen voor kerst de gebruikelijke gang van zaken. De Koereiger van Winschoten, de eerste voor het Oldambt !!, is nog steeds aanwezig dus deze vogel is, om de dag nog wat te redden, ook maar opgenomen in de route. Inmiddels zijn er prachtige foto's van de vogel gemaakt maar telkens als ik met mijn lensje om de hoek kom scheuren blijkt het beest telkens weer achter in de landerijen te lopen. Inmiddels zijn we 8 bezoeken aan het beest verder en ik begin de hoop al aardig op te geven dat het dit jaar nog goed komt tussen ons tweeën .



Siberische braamsluiper  Eemshaven                ( Lesser Whitethroat  ssp blythi  )                  

Wat deze week wel in een keer lukte was de mogelijke Siberische Braamsluiper van de Eemshaven. De determinatie van dit soort oostelijke Braamsluipers blijft een lastig iets. Er is op dit moment te weinig kennis over de ondersoorten waardoor het vooralsnog niet mogelijk is om een naam aan de "valere" Braamsluipers te plakken. Er word hard gewerkt aan een determinatie artikel over de herkenning en determinatie van dit soort vogels en tot die tijd blijven ze "mogelijk deze soort". Hoewel de vogel er al enige weken zit ontbrak het mij telkens aan de zin om er heen te rijden. Een vaal beestje die zich verstopt in de bosjes, je moet er maar net zin in hebben met dat grauwe weer van de laatste dagen? Omdat deze ondersoort een potentiële split is van onze eigen Braamsluiper besloot ik om toch maar te gaan, je zal hem maar niet hebben wanneer het wel tot een splitje komt, toch!! In de voorgaande dagen moesten veel vogelaars genoegen nemen met een korte glimp van het beest. In het ergste geval werd alleen een paar keer een korte roepje gehoord met daarna uren van stilte, niet echt opbeurend nieuws dus voor hen die nog naar de vogel toe wilden. Vreemd genoeg bleek de vogel maandag bij aankomst in de Eemshaven niet zo moeilijk te zijn als verwacht, sterker nog, het vogeltje ging een kwartier lang vlak voor mijn neus zitten, verdween soms even kort maar kwam telkens op dezelfde plek weer terug, van sculky gedrag was totaal geen sprake. Met een lekker zonnetje in mijn rug kon ik rustig een paar plaatjes van het zeldzame beestje maken zonder dat ik daarbij gestoord werd door wie dan ook, hebben is hebben dus in dit geval. Zoals gezegd, het jaar loopt op zijn laatste benen en ik maak direct maar van de gelegenheid gebruik om vanaf deze kant iedereen een fijne kerst en een goed nieuwjaar te wensen, maak er wat moois van. Ook wil ik alle bezoekers van mijn blog bedanken voor de moeite die ze telkens weer nemen om mijn blog te bezoeken, heel veel dank mensen.


Koereiger    Winschoten                                                                         ( Cattle Egret )

1 opmerking:

  1. Hoi Andre
    Erg mooi portret van jullie "vaste" pont.
    Een goed en gezond 2014 toegewenst, met veel genoegen buiten.
    Sjerp

    BeantwoordenVerwijderen