zaterdag 29 maart 2014

Sneeuwwitje


Roodkeelduiker    Albino     Eemshaven                                 ( Red- throated Diver )

Een Roodkeelduiker is een Roodkeelduiker, maar wanneer een Roodkeelduiker helemaal spier wit is dan zit je naar iets totaal unieks te kijken. Deze Roodkeelduiker werd afgelopen week gevonden in de Eemshaven en alles wijst er op dat het om een albino vogel gaat en totaal albino vogels zijn ronduit zeldzaam. Met enige regelmaat kom ik vogels tegen die een gedeeltelijke pigment afwijking hebben of die leucistisch zijn en vaak gaat het dan om Merels, Spreeuwen of Scholeksters maar een vogel zo mooie als deze heb ik in de afgelopen 27 jaar nooit gezien. Omdat ik de kans vrij klein achte dat ik ooit nog eens de mogelijkheid zou krijgen om een spierwitte duiker te zien zette ik zaterdag koers naar de Eemshaven en het terug vinden van de vogel was ronduit eenvoudig omdat de sneeuw witte duiker bijna van het water af spatte. De vogel was behoorlijk op zijn hoede en bleef, jammer genoeg, constant op redelijke afstand. Ik weet het niet zeker maar ik vermoed dat deze Roodkeelduiker wel eens hoog kan eindigen in het "vogel van het jaar 2014 " klassement maar dan wel onder de naam "Sneeuwduiker".      

Geen opmerkingen:

Een reactie posten