maandag 6 januari 2014

De hekkensluiter.


Dwerguil     Overijssel                                                                             ( Pygmy Owl ) 


Het kan maar niet op met die uilen in deze winterperiode, de ene zeldzame uil is nog niet weg of de volgende klopt alweer aan de deur. In de afgelopen jaren sprokkelde ik alle uilensoorten die je in noord west Europa kan zien al bij elkaar maar de Dwerguil ontbrak nog in dat rijtje. Na de Sperweruil en de Sneeuwuil kon ik het eigenlijk niet maken om deze uil te laten liggen en wederom zette de karavaan weer koers naar het oosten van het land om deze inieminie uil binnen te koppen. Net als bij de twee andere uilen was het ook bij deze vogel direct raak na aankomst. De Dwerguil zat hoog in de bomen maar vloog al snel naar zijn vaste stekje in een dikke Eikenboom. Dit alles werd nauwlettend gevolgd door een leger van pixers die allemaal vooraan willen staan en het liefst nog bij het beest in zijn hol wilden kruipen. De "echte" vogelaars moesten maar weer zien dat ze een leuk plekje bemachtigen konden om een plaatje van de vogel te maken maar vaak werden ze verdrongen naar de achterkant of de flanken van de groep aanwezigen. Telkens als het uiltje zich verplaatste zette de hele kudde losgeslagen, en gecamoufleerde, pixstieren de achtervolging weer in in de hoop op een nog betere foto van de vogel, nou geloof me heren, de beste plaat is al gemaakt. Ik zie dit alles voor mijn ogen gebeuren en schut nogmaals met mijn hoofd, wat een kermis. Hoe dan ook, we hebben de vogel erg mooi gezien en daar was het ons om te doen.                      


Sperweruil      Zwolle                                                                ( Northern Hawk Owl )

En van de ene kermis is het slecht 30 kilometer rijden om weer bij die andere kermis te komen. onder het motto, nu we er toch zijn, brachten we voor de tweede keer een bezoek aan de zeer smakelijke Sperweruil van Zwolle. Deze vogel is nog steeds aanwezig en kan zelfs na weken van aanwezigheid nog elke dag rekenen op veel bekijks. Ook zondag liet deze uil zich weer van alle kanten bekijken zonder zich ook maar een seconde te storen aan de aanwezige mensen en de langs rijdende treinen. Het is me wel wat, het nieuwe jaar is pas 6 dagen oud en ik heb de drie meest aansprekende uilen al in de knip, kan het nog gekker??


Geen opmerkingen:

Een reactie posten