maandag 6 januari 2014

Helaas !!


Oosterse tortel    Escape   Wedde                                              ( Oriental Turtle-Dove )

Nou bijna wel, en daarmee haak ik maar even in op de laatste woorden van mijn vorig bericht. We waren net weer terug uit Zwolle toen mijn mobieltje alweer op springen stond. In een Whatsapp bericht van de appgroep Groningen stond te lezen dat er een Oosterse tortel was gezien in Wedde, dat is hemelsbreed een kwartier rijden van ons huis. U zult begrijpen dat er weer aardig wat gvd,jes volgden na het lezen van het bericht en het zien van de foto's. Als dit echt waar was dan zat de derde Oosterse tortel voor Nederland dus ruim binnen handbereik en mijn laatste vrije dag van deze kerstvakantie opperde ik er graag voor op om dit beest te zien. Maandagmorgen stond ik als eerste in de schemering bij de woning waar de vogel gezien was maar werd al vrij snel vergezeld door een andere lokale vogelaar. Vanaf de openbare weg was er maar weinig te zien en we besloten om maar eens een praatje te maken met de bewoners. De vrouw des huizes gaf aan dat de duif al geruime tijd aanwezig was en dat gaf ons goede hoop dat de vogel weer op zou duiken. De bewoonster had er geen problemen mee dat we door de tuin zouden lopen om de duif te zoeken maar schrok wel even toen we haar vertelden dat er met gemak 200 mensen op een Oosterse tortel af konden komen. We vertelden haar dat ze maar beter duidelijk aan kon geven of er vogelaars op hun erf mochten komen, dit om de eventuele toestroom wat in de hand te houden. Na afspraken gemaakt te hebben ging de vrouw weer in huis en wij bleven posten in de tuin maar na een paar uur was er nog geen duif te zien. dit veranderde toen de bewoonster weer naar buiten kwam om de kippen te voeren. De duif kwam tevoorschijn van achter het kippenhok en de aanwezige vogelaars, inmiddels 6 man, kregen de vogel voor het eerst in beeld. De duif was erg tam en al snel werd duidelijk waarom, de vogel had om zijn linker poot een klein rood ringetje die op eerdere foto's niet te zien was. Het beest was dus ontsnapt uit een kooi en gewend aan mensen. Wat een domper op een dag die goed leek te beginnen. Op naar de volgende zal ik maar zeggen.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten