dinsdag 13 mei 2014

Calm after the storm.


Gele kwikstaart    Oldambt.                                            ( Yellow Wagtail )

De storm in Oldambt Kiekendieven land lijkt, na een week van onrust, weer wat opgetrokken en opgeklaard. De Steppekiekendief heeft niet alleen voor opschudding, modder gooien en vingerwijzen gezorgd binnen het Wereldje maar de vogel zorgde ook nog eens voor een primeur in oost Groningen. Nooit eerder werden in de Dollard polders verkeersmaatregelen genomen omwille van een vogel en nooit eerder werd de lokale veldwachter opgezadeld met het in de gaten houden van vogelaars die zich niet kunnen gedragen of zich niet willen houden aan een stop verboden of aan het ingevoerde parkeerbeleid. Voor de oost Groninger vogelaars is het nog even wennen allemaal, ze mogen zich voor even niet vrij bewegen in hun eigen speeltuin. Maar ach, er zijn Kiekendieven in het spel en dan kijken de vogelaars uit den oost nergens meer van op. De vogel is nu al geruime tijd aanwezig in de polders en de berichten in de media over honderden "vogelspotters" , bij het horen van dat woord liep het mij alweer dun in mijn luier, die naar de vogel komen kijken is het gebeuren wederom weer eens helemaal opgeblazen. Ik hoop de dag ooit nog mee te maken dat de vogelspotters in de lokale media vogelaars worden genoemd want dan mag de redactie zich verheugen op een lekker flesje wijn, ja, het mag wat kosten.



Steppekiekendief    Oldambt                                                    ( Pallid Harrier )

Hoewel de voorjaarstrek in volle gang is lijkt het weer, en vooral de verkeerde wind richting, de laatste weken de grote spelbreker te zijn. In deze tijd van het jaar moet je lekker met een zonnetje op je bol, en een zwoele oosten wind kracht 3, op de dijk zitten om naar langs trekkende vogels te kijken, maar helaas. Zaterdag was een dag met heel veel regen en nooit eerder heb ik het interieur van mijn VW zo goed kunnen bekijken als op die dag. In mei moet je niet de hele dag in je auto zitten, nee, dan hoor je de hele dag door de velden en bossen te struinen om leuke dingen te zoeken. Ondanks het waardeloze weer ging ik toch maar weer op pad en het eerste doel van de dag was het zien van de Morinelplevieren nabij de Eemshaven. Deze vogels zitten hier al een tijdje maar zaterdag waren ze in de stromende regen maar moeilijk te vinden op de akkers van de Emmapolder. Met wat geduld lukte het om de uitmuntend mooie Plevieren in beeld te krijgen maar de vogels vertikten het om dicht bij te komen. Naast de Plevieren vond in de Eemshaven nog een mannetje Grauwe klauwier en kon ik nog een glimp opvangen van een Draaihals, welke overigens erg goed was in spelen van verstoppertje. Met deze score op zak verliet ik de Eemshaven en stuurde ik de Polo in de richting van Termunterzijl om een portie vet naar binnen te tikken. Ik nam ruim de tijd om te genieten van de goddelijke stukjes vis want ook in deze hoek van Groningen regende het jonge katten. Met een blik op mijn telefoon liet buienradar zien dat het de komende uren niet echt veel droger zou gaan worden en de enige plek waar ik droog, en uit de auto, kon zitten was de hut in de Breebaart polder. Nu is die hobby van mij net het songfestival, je weet nooit wat je te zien of te horen krijgt, soms is het verrassend of soms zelfs schokkend. Na de auto geparkeerd te hebben op de parkeerplaats achter de hut van de Bree bleef ik nog even zitten om de dikste regen af te wachten. Boven het kanaal waren veel Zwaluwen op insecten aan het jagen en door het raam van de bijrijders kant kon ik, ondanks de regen, de vogels goed bekijken en de schrik was dan ook groot toen er plots een Roodstuitzwaluw tussen de Boerenzwaluwen en Huiszwaluwen vloog. De Zwaluwen werden telkens door de wind van me weggeblazen maar de Roodstuitzwaluw kwam samen met de andere Zwaluwen wel weer mijn kant opgevlogen maar na twee keer terug gekomen te zijn raakte ik de vogel kwijt en het lukte mij niet om een foto van de vogel te maken. Ik ben nog meerdere keren langs het kanaal gereden in een poging om de vogel terug te vinden maar na mate de tijd verstreek nam het aantal Zwaluwen ook af, het leek er dus op dat de groep, met daar tussen de Roodstuitzwaluw, verder getrokken was. Dit is mijn eerste Roodstuit in Groningen en bij mijn weten is dit ook de eerste Roodstuitzwaluw voor de Dollard.  Een regenachtig weekend met een Steppekiekendief, Morinelplevieren, een Draaihals, een mannetje Grauwe klauwier en een  Roodstuitzwaluw, ik zeg douze points.  


Morinelplevier    Emmapolder.                                         ( Eurasian Dotterel )


1 opmerking: